Advokaten 1
Konkurrensverket eller domstolarna kommer att stä
lla sig till olika situationer. En EG-anpassning ökar möjligheterna till förutsebarhet och enhetlighet i rättstillämpningen. Bestämmandet av konkurrensskadeavgift är ett område där vi nu, åtminstone delvis, får se en EG-anpassning. Mer preciserade regler om vilka omständigheter som ska beaktas vid bestämmandet av avgiftens storlek införs. Detta sker i syfte att lättare kunna identifiera överträdelser som är särskilt skadliga ur konkurrenssynpunkt och som förtjänar höga avgifter. Även de så kallade eftergiftsreglerna EG-anpassas. regler om näringsförbud införs Under flera år har en kriminalisering av konkurrensreglerna diskuterats. Regeringen har nu tagit ställning mot en kriminalisering. Huvudargumentet är att en kriminalisering skulle medföra att reglerna om eftergift och nedsättning av konkurrensskadeavgift inte kommer att kunna tillämpas i samma utsträckning. Företagsledare skulle sakna incitament att anmäla karteller om de därmed riskerar att själva hamna i fängelse. I stället införs nu regler om näringsförbud vid kartellöverträdelser. För att undvika problemet med motstridiga intressen – företagets intresse av en böteseftergift ställt mot dess företrädares intresse av att undkomma näringsförbud – kommer näringsförbud inte att kunna meddelas om den som kan komma i fråga själv eller inom ramen för den bedrivna verksamheten i väsentlig mån medverkar till att underlätta Konkurrensverkets utredning. Näringsförbud kommer främst att bli aktuellt vid förhållandevis långa kartellsamarbeten vilka varit ägnade att allvarligt skada konkurrensen på den svenska marknaden. Vidare gäller som huvudregel att Konkurrensverket inte bara ska kunna styrka att företagsledningen känt till en överträdelse. Det ska även stå klart att ledningen underlåtit att vidta åtgärder för att få den att upphöra. Lyckas inte verket med detta, ska näringsförbud inte heller kunna meddelas. Det är naturligtvis positivt att lagstiftaren ser allvarligt på kartellöverträdelser (även om viss kritik kan riktas mot utformningen av de nya reglerna), men för den som bistår klienter med konkurrensrättslig rådgivning ökar ansvaret. ändringar i reglerna om företags koncentrationer Slutligen kan nämnas att ett antal ändringar i reglerna kring företagskoncentrationer införs. Bland annat ändras konkurrenslagens förbudsbestämmelse. I likhet med vad som numera gäller inom EG-rätten är frågan huruvida en företagskoncentration skapar eller förstärker en dominerande ställning inte längre ensamt avgörande. I stället ska sådana företagskoncentrationer förbjudas som är ägnade att påtagligt hämma förekomsten eller utvecklingen av en effektiv konkurrens på den svenska marknaden. Vid bedömningen ska särskilt beaktas om en dominerande ställning skapas eller förstärks. Vidare ändras tröskelvärdena för när en företagskoncentration ska anmälas till Konkurrensverket. Enligt den nya konkurrenslagen gäller anmälningsplikt om företagen tillsammans har en omsättning i Sverige om en miljard kronor och minst två av de berörda företagen vardera har en omsättning i Sverige om minst 200 miljoner kronor. Tanken med detta är att öka lagens träffsäkerhet och fokusera på sådana koncentrationer som faktiskt kan ha en skadlig effekt på den svenska marknaden. n 4 kontorshotell i Stockholm, 2 i Göteborg och 950 över hela världen. Ring 0200 33 33 01 eller besök regus.se ADVOKATEN NR 6 • 2008 AP_Advocaten Q4 SE 1 39 4/08/08 16:01:03 Se annorlunda på ditt kontorsbehov Flexibla, möblerade kontor Drop-in kontor och lounger Support när du jobbar hemifrån Mötesrum och utbildningslokaler Datarum