Nöjesnytt Växjö 1
Växjö växer och citys utseende förändras ständigt
– inte minst i och med det nya stationsområdet som är under uppbyggnad. Ombyggnationer och tillväxt i centrum innebär också att en ny vision för vad Växjö ska vara behövs. Det arbetet är nu i full gång och Nöjesnytt har fått en inblick i stadsutvecklingsgruppens tankegångar inom ramen för Växjö Cityvision. År 2010 tilldelades Växjö utmärkelsen Årets Stadskärna, och med utgångspunkt i ombyggnationen på Norra Järnvägsgatan och det nya stationsområdet har Växjö Kommun, Växjö Centrumförening, Fastighetsägarna Växjö City och Växjö Citysamverkan påbörjat ett samarbete för att kunna söka till samma pris 2021. I arbetet består i att ta fram en ny vision för vad Växjös nya centrum ska vara och hur det ska se ut. Kristina Thorvaldsson, som är ansvarig för projektet berättar: –Min roll i det hela är att jag fick kommunstyrelsens uppdrag att hålla i de pengar som tilldelats projekt och tillsammans med Växjö Citysamverkan använda dem på bästa sätt för att gynna centrum. Vi insåg snabbt att vi behövde en gemensam målbild, för att se vartåt vi strävar och vad vill vi åstadkomma i centrum. Med hjälp av en konsultfirma håller vi nu på att ta fram en visionär bild av platser och stråk i centrum som vi känner att det finns ett behov av att omvandla. Vi är mitt i den processen nu. Vi har haft en första del där vi diskuterat Växjös själ och identitet och utifrån det samlades vi ett gäng för att se vilka platser som behöver en vitamininjektion, både utbudsmässigt och gestaltningsmässigt. Men det är, som Växjöborna redan fått erfara, en ganska stökig process att ta sig dit. Man bygger naturligtvis inte ett nytt kommunhus och ett nytt stationsområde utan att det märks, och det kommer att krävas en del tålamod med byggnationer och logistiska bekymmer från invånarnas sida, men det är, som Kristina konstaterar, så det är i en växande stad. –Det som händer runt stationsområdet påverkar hela city och kommer långsiktigt att innebära väldigt mycket positivt för centrum, så det gäller att ta tillvara på dessa möjligheter. En av poängerna med stationsområdet är, förutom att skapa tillgänglighet för hållbara transporter, att skapa en starkare centrumkärna. En av delarna i Cityvisionsgruppens arbete handlar om att komma fram till vad Växjö är och vad man vill att Växjö ska vara. Därför har man låtit över hundra personer fundera över vad Växjö ska vara i framtiden och vilka ord man vill ska vara förknippade med Växjö Centrum. Det kanske låter lite flummigt, men det är ett bra sätt att ta sig ner från teori till praktisk verklighet. Nästa år ska vi ha bestämt vilka platser vi ska fokusera på och vad varje aktör kan göra för att uppnå visionen. För kommunen handlar det om att kostnadsberäkna. Tanken är att vi under nästa år ska kunna projektera och gå in och bygga om, för att ha det med oss när vi söker årets stadskärna 2021. Förutom att skapa en ny målbild har projektgruppen också kunnat göra något som Växjö Citysamverkan länge har efterlyst, nämligen att få bättre kunskap om hur folk rör sig i centrum. Därför har kommunen investerat i ett besöksflödessystem, som innebär att man nu håller på att installera ett tjugofemtal mätnoder i centrum som mäter wifi-signaler, helt avanonymiserat, där man kan följa vilka stråk och platser folk rör sig på under dygnets timmar. vill att det ska vara action och inte dra det i långbänk. Och siktet är alltså inställt på att söka till Årets stadskärna 2021. Varför är då det så viktigt, kan man fråga sig? –Det är inget självändamål naturligtvis, men det är en ganska bra samlingspunkt att jobba mot, för att ha en deadline. Det är naturligtvis också kopplat till att det nya stationsoch kommunhuset ska vara klart årsskiftet 2020/21. En av de viktigaste punkterna i att ta fram en ny cityvision ligger i att förstå vad stadskärnan faktiskt är för människor, och där har projektledningen konstaterat att Centrumkärnorna runt om i landet just nu genomgår en förändring. Om man läser prognoser från olika handelsinstitut märker ”en av de viktigaste punkterna i att ta fram en ny vision ligger i att förstå vad stadskärnan faktiskt är för människor” –Den här informationen har många nytto-områden: kommunen får en känsla för vilka platser som är välbesökta och vilka som inte är, varför det är så och vad man kan förändra. Fastighetsägarna får bättre underlag för vilka hyresgäster de ska ha i speciella lokaler och handeln behöver också det för att se hur besöksvolymerna förändras för att kunna marknadsföra och skylta, berättar Kristina. Kommunen kommer också att revidera sitt stadsmiljöprogram under nästa år, den handbok man har för att få en röd tråd i hur man ska gestalta gator, använda sig av grönska, ljussättning och möblering med mera i det offentliga rummet. Målbildsprocessen innebär att Växjö Citysamverkan ska ta fram en handlingsplan för hur de ska jobba mot en realisering. Det som genomsyrar arbetet är att alla aktörer verkligen man att en stadskärna går från att vara en handelsplats till en upplevelseplats. Här i Växjö har vi till exempel enormt bra siffror när det gäller caféer och restauranger och vi har fått många koncept där upplevelsen står i centrum. Och det är inget unikt, det ser man i de flesta moderna centrumkärnor. Något vi i projektgruppen diskuterar ingående är ju hur handeln kommer att förändras i centrum. Många ser ju mer och mer att behovet av att stora butikslokaler blir mindre. I framtiden kanske man kommer att ha showrooms där man kan hämta ut sina beställda varor. Något man också ser framför sig är kombinationslokaler, där man har kläder och kanske ett café, alltså flera funktioner som gynnar varandra. Man kanske måste börja vänja om tanken på vad ett city ska vara och innehålla. Det vi har med oss i bakhuvdet är att detta är Växjöbornas vardagsrum; man kanske åker ner för att äta en god lunch, och när man ändå gör det passar man på att köpa strumpbyxor eller present till svärmor. Så anledningen till varför man åker ner till centrum kanske förändras, men centrum kan ju inte bara bestå av restauranger. Vi måste ha en handel också, så vi får den där sköna mixen. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: ANDERS BERGÖN 48 | nöjesnytt 2021