Nöjesnytt Växjö 1
Från Killinggänget, via Fredrik i Solsidan och mu
sikalartist i Rock of Ages till hyllad fotograf; Johan Rheborg har med åren blivit en av landets mest mångsidiga, tillika populära underhållare. Nu är han återigen aktuell med sin föreställning Säker på att jag är osäker, som kommer till Konserthuset i Växjö den 21 november. Sedan början av 1990-talet, 1992 för att vara exakt, har Johan Rheborg varit en av nyckelfigurerna inom svensk humor och underhållningsindustri. Som medlem i Killinggänget var han med och skapade oräkneliga klassiker och har via tv-program som Parlamentet, Kenny Starfighter, Hjälp och Solsidan utvecklats till en av landets mest populära komiker och skådespelare. Men han har också visat en enorm bredd, både på scen och film, inte minst tack vare sina insatser i diverse teaterföreställningar och musikaler. Johan Rheborg har de senaste åren turnerat med två hyllade föreställningar som båda blivit stora publiksuccéer. Dels standup-showen Rheborg som av Expressen beskrevs som "fullständigt halsbrytande komik”, dels soloföreställningen En Man Som Heter Ove, som spelades över 100 gånger och fick lysande recensioner. Samtidigt som han stod på scen förändrades familjelivet, något som mynnat ut i den nya föreställningen Säker På Att Jag Är Osäker. Vem är man efter att barnen flyttat hemifrån? Vad ska man göra? Det försöker Johan Rheborg reda ut när han ger sig i kast med sitt nya liv. – Efter 25 år som småbarnspappa så flyger barnen ur boet. Kvar står vi och funderar. Vem är jag? Vad vill jag? Vad tycker jag om saker och ting? I mitt fall är det solklart. Jag har ingen aning, berättar Johan Rheborg och fortsätter: –Jag är rätt säker på att jag är osäker på vem jag är och vad jag vill. Jag anstränger mig för att uppträda anständigt, ge plats för andra och hänga med när mina döttrar plötsligt blivit vuxna och debatterna kring middagsbordet hårdnar. Jag väger mellan känsla och logik och svaret blir hängande i luften som ett otydligt mummel. Det är svårt att lägga ut otydligt mummel på Instagram och Twitter, men jag har upptäckt att det blir väldigt skojigt när man börjar tala om det. Kanske kan även andra känna igen sig. Så, välkomna in i min hjärna där jag helt utan skyddsnät ger mig i kast med att hitta privatpersonen Johan Rheborg. Precis som i sin tidigare föreställning Rheborg har Johan med åren blivit allt mer personlig i sitt artistiska uttryck. När Nöjesnytt fick en sällsynt pratstund den upptagne, men sympatiske komikern härförleden utvecklade han det resonemanget. –Det är självbiografiskt till stor del. Personligt, men inte privat, skulle man kunna säga. Det handlar om både mina föräldrar och min uppväxt och mig själv och mina barn. Jag skojar och reflekterar över sådant som hänt mig och sådant jag lärt mig på resans gång. Du har sagt att alla karaktärer du spelat har någon förlaga någonstans, åtminstone delar av dem. Vem ligger närmast dig själv i personlighet, vem identifierar du dig mest med? –Inte någon av dem. Ingen av dem är jag, även om jag naturligtvis använt delar av mig själv – framför allt då de sämre sidorna – när jag skapat dem. Däremot kanske folk som känner mig ser egenskaper hos mig i de där karaktärerna som jag inte gör. Många av de etablerade standuparna som börjar komma upp i 40-/50-årsåldern verkar göra någon sorts sammanfattning av sina livserfarenheter i sina föreställningar. Är det som en naturlig avstämning när man kommer upp i den åldern? – Ja, det tror jag. Alla ståuppare skriver ju egentligen bara om sig själva, det hör ju till. Det handlar om trovärdighet. Jag kan bara prata om sådant som jag har erfarenhet av, annars ser folk igenom det. Vi blir äldre och då reflekterar man över andra saker än när man var ung. Och så kommer det att hålla på tills vi är pensionärer och sitter där i föreställningen ”Vi på hemmet”. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: MORGAN NORMAN 8 | nöjesnytt