WE 1
DEN DIGITALA MÄNNISKAN | 1:2017 Camilla Grane, Ph
D i Engineering Psychology, universitetslektor och forskare vid Luleå Tekniska Universitet. Bristande uppföljningar ett gemensamt problem I alla industrier genomför operatörer och underhållspersoner olika former av kontroller av maskiner och processer. Ofta i form av ronderingar. »Ett gemensamt problem för alla dessa är att de inte följs upp. Anteckningarna samlas bara i en pärm och ingen statistik görs. En rondering kan dessutom ta upp en till flera timmar. Om du hittar ett problem i början på din rondering, så ska du sedan komma ihåg exakt rätt objektnummer tills du kommer till kontrollrummet och kan skriva ned rapporten och arbetsordern. I vårt förberedande arbete var en bättre rapportering och uppföljning en genomgående önskan från industrierna, men tyvärr har det saknats bra verktyg för detta«, säger Camilla Grane. Alla operatörer är idag vana vid att ha en mobil med sig i fickan. De är också vana vid att kommunicera med bilder. »Får jag använda mobilen och kan ta en bild av problemet vid min rondering, så är det lättare att veta exakt vilka kablar och verktyg som behövs för att åtgärda det. Du kan också via mobilen föra en instruktioner, som hjälper exempelvis nyanställda att utföra kontrollerna på rätt sätt. Operatörerna kan även se kommentarer, liggande arbetsordrar och tidigare felrapporter från sina kollegor om det aktuella objektet. »Operatörerna kan dessutom snabbt få Camilla Grane, projektledare och universitetslektor, LTU. digital loggbok med skrivna kommentarer till nästa skift kopplade till en specifik maskin«, säger Camilla Grane. En mycket stor anläggning I nära samarbete med Boliden Aitik utvecklade och implementerade LTU den mobila applikationen QuickTag. Bolidens anrikningsverk i Aitik är en mycket stor anläggning med många objekt som operatörerna ansvarar för. »Tidigare har de endast kunnat rapportera problem, sprida information till kollegor eller söka viktig information från stationära datorer. Den omfattande arbetsytan gör att en stor del av kommunikationen glöms, faller eller prioriteras bort«, säger Camilla Grane. I projektet användes verktyget av tio operatörer, vars synpunkter och erfarenheter sedan följdes upp och utvärderades tillsammans med synpunkter från systemutvecklare och olika uppdragsgivare. Effektiviserar och säkrar arbetet Erfarenheterna har varit mycket goda. Genom anpassade appar i mobiltelefonen kan operatörerna via QuickTag utföra mycket arbete direkt på plats. Varje objekt och ronderingspunkt har utrustats med en egen RFID-tag, som ger en direkt åtkomst till den information, som operatören behöver just där och då. Annan information finns sökbar. RFID-taggen underlättar också rapportering, eftersom objektsnamn och plats fylls i per automatik, samtidigt som informationen direkt sorteras och arkiveras rätt. Operatören kan snabbt godkänna en rondering eller rapportera ett problem direkt på plats. Via RFID-taggen aktiveras även arbetsen överblick över processens driftssäkerhet genom att se vilka områden som har flest problem och vad det är för feltyper. Möjligheten att kommentera och dela bilder med hela skiftlaget bidrar till ett ökat kunskapsbyggande och en bättre processkännedom«, säger Camilla Grane. SKF och Boliden går vidare Studien har identifierat tydliga nyttoeffekter i form av mer engagerade medarbetare, bättre uppföljning och kontroll av problem och därmed större möjligheter till att förebygga framtida problem och minska driftsstoppskostnader. »Du får en effektivare och säkrare drift och därmed ett förbättrat resursutnyttjande«, säger Camilla Grane. Boliden, som har kört projektet i ett år, har också bedömt lönsamheten i projektet som god. »Boliden Aitik tog därför beslut om att driftsätta applikationen som ett nytt verktyg och arbetssätt för samtliga operatörer i anrikningsverken under 2016«, säger Camilla Grane. Även flera andra industrier har visat stort intresse för att medverka i nya fortsättningsprojekt. SKF, som också deltog i det stora projektet Framtidsoperatören, har även de valt att gå vidare. De har dock tagit fram en egen applikation, som istället för taggar arbetar med QR-koder, något som inte är möjligt i gruvmiljöer. Utvecklingsidéerna har inte tagit slut här. »Ett framtida utvecklingsområde rör all den data och statistik, som appen matar fram. Den skulle bland annat kunna vara till hjälp för att effektivisera och förbättra det förebyggande underhållet«, slutar Camilla Grane. 21