WE 1
1:2017 | DEN DIGITALA MÄNNISKAN världen blir att
ifrågasätta sina egna verksamheter och hitta nya sociala och digitala delningsekonomiska affärsmodeller, där det många gånger handlar om att skapa nätverk via internet för att dela på olika typer av prylar eller upplevelser. »Många företag är kvar i sitt linjära tänkande och sin gamla framgång. Ju bättre det har gått, desto svårare blir det att ändra sig. Varje organisation måste starta från ett blankt papper och återuppfinna sig själv och fråga sig: Om vi skulle starta allt detta idag igen, hur skulle det då se ut. Om någon skulle kopiera oss, hur skulle en sådan disruptiv affärsmodell se ut för vår verksamhet«, säger Arash Gilan och fortsätter: »Vi har idag världens största taxibolag, »Digitaliseringen gör våra arbeten mer intressanta och det hjälper oss att göra våra jobb bättre«, säger Parisa Zarnegar, KI. tarna, samtidigt som de inte vågar säga att de är rädda. De talar om framtiden, trycker ner känslorna och försöker hitta strategier och taktiska motdrag för att överleva«, säger Parisa Zarnegar och fortsätter: »Detta är en stor risk. Om rädslorna tar över och företagen bara försöker överleva och leverera som tidigare, så ökar risken för att fatta fel beslut och välja fel strategier. Därför är det viktigt att organisationerna synliggör och jobbar med denna fråga och hittar en strategi för att hjälpa sig själva och sina medarbetare att förstå att digitaliseringen inte är ett hot. Den är en möjlighet, som förenklar våra liv och den kan skapa nya verktyg, som vi ska använda oss av. De anställda måste få känna att de är delaktiga, har individuella värden och är viktiga för organisationen. Då blir de per automatik också mer engagerade.« Nystart från blankt papper Den stora utmaningen för företagen i den nya digitala Uber, och de äger inte en enda bil. Vi har världens största e-handel, Alibaba, och de har inget eget lager. Vi har världens största hotellföretag, AirBnb, och de äger inga hotell. Vi har även världens största skapare av innehåll och texter, Facebook, och de skapar knappt något innehåll själva. Delningsekonomin möjliggör en effektivare värld, som får bukt med vår tids enorma slöseri och påvisar en av de allra största fördelarna med digitalisering, nämligen effektivisering«. Gamla jobb försvinner – nya tillkommer Med digitaliseringen kommer våra arbetsplatser att förändras. Gamla jobb försvinner och nya uppstår. Reforminstitutet har tidigare rapporterat om att 450 000 jobb försvann i Sverige mellan 2006 och 2011 på grund av automatisering och digitalisering. De har i senare rapporter dragit slutsatsen att 53 procent av svenska jobb finns i yrken, som kan automatiseras inom 20 år. Samtidigt kommer många nya jobb att tillkomma med den nya verkligheten och den digitala ekonomin. »Nöjes- och fritidsindustrin kommer att fortsätta expandera. Om 5-10 år har vi självkörande bilar och lastbilar, vilket kraftfullt kommer att utmana konceptet att äga en bil. Hotellindustrin kommer att utmanas och erbjudandet utvecklas till att mer handla om en upplevelse än rumsuthyrning«, säger Arash Gilan. 6 Den digitala arbetsplatsen Det pågår en successiv anpassning till nya och mer moderna, effektiva och aktivitetsbaserade arbetsplatser, men väldigt få talar idag om den digitala arbetsplatsen. Vi går mot ett mer molnbaserat system och friare arbetsplatser. Redan idag har 90 procent av de som arbetar tillgång till internet på jobbet medan 53 procent använder internet för att arbeta hemifrån och nästan hälften (45 %) läser jobb-mejl under semestern. I det nya arbetslivet tillbringar vi allt mindre tid vid våra skrivbord på kontoret, vilket ställer krav på en digital arbetsplats, som främjar produktivitet och skapar affärsnytta oavsett tid och rum. Den digitala arbetsplatsen är uppbyggd utifrån användarens perspektiv. Här handlar det mer om en djupare förståelse för verksamheten än om bara teknik. En digital arbetsplats innefattar digitala systemlösningar och hjälpmedel, där medarbetare, leverantörer och partners integrerar framtida affärsmodeller, där de själva bestämmer över sina tider och sina verksamheter. Även på de industriella arbetsplatserna blir arbetet mer uppkopplat och internetbaserat med ökad användning av armband och chips. »Många ser fortfarande flextid som en förmån, medan yngre ser det som en naturlig självklarhet. Med nya generationer suddas gränserna allt mer ut. Friheten var vi arbetar och valet av med vilka vi arbetar är en del av transformationen vi befinner oss i. Den möjliggörs som en följd av den digitala tekniken«, säger Arash Gilan. På framtidens arbetsplatser blir också de fysiska mötena viktiga. »Det finns flera studier som visar att innovation i ett bolag oftast sker i ett gränsland mellan två avdelningar. Utifrån detta har Google utformat hela sin kafémiljö mellan avdelningarna i syfte att stimulera uppkomsten av de spontana och kreativa mötena«, säger Arash Gilan. Det digitala arbetsklimatet Den psykiska ohälsan ökar i Sverige. Digitalt arbetsklimat definieras som verksamhetens, medarbetarnas och ledningens upplevelse av hur väl den digitaliserade arbetsplatsen och företaget fungerar med