Advokaten 1
tt bryta mot regler kan stå företag dyrt. Telias
uppgörelse med de amerikanska finansmyndigheterna efter mutskandalen i Uzbekistan landade exempelvis på 7,7 miljarder kronor bara i böter och förverkade vinster. Till detta kom förstås advokatkostnader. Prislappen för skadan på varumärket Telia är svår att bedöma, men förmodligen var den ansenlig. Men det är inte bara amerikanska myndigheter som fått tuffa verktyg mot regelbrott. Svenska Datainspektionen kan med stöd av EU:s dataskyddsförordning GDPR besluta om sanktionsavgifter på upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av bolagets globala årsomsättning för den som inte lever upp till förordningens krav. Nu planeras också för en rejäl höjning av företagsboten i Sverige, från 10 miljoner kronor till högst 500 miljoner kronor. Risken för kännbara straff, ofta i kombination med offentlig uthängning i medierna, har gjort att allt fler företag vänder sig till advokatbyråer för att få hjälp att helt enkelt följa de regelverk som är aktuella – compliance som det heter på branschspråk. Caroline Mitteregger på advokatbyrån Apriori har arbetat med compliance sedan slutet av 1990-talet. Hon upplever ett helt annat intresse även Ja, det beror förstås delvis på vilken bransch man talar om. Vissa regler, som nationella och internationella regelverk om korruption och EU:s dataskyddsförordning, träffar dock alla företag och myndigheter. Penningtvättsregler, börsregler och Finansinspektionens regler är andra omfattande regelverk som många företag har att följa, och där många behöver hjälp med efterlevnaden. Till detta kommer ofta olika branschregler, samt inte minst företagens interna policyer och uppförandekoder. Advokat Peter Utterström har arbetat länge med compliance, med fokus på den amerikanska lagstiftningen, som också är relevant för många svenska företag (se artikel på s. 34). Han har funderat en del på vad som egentligen håller ihop de många och ganska spretiga grenarna inom complianceverksamheten. I grunden, menar han, handlar compliance framför allt om antikorruption, sanktioner, penningtvätt och en del skattefrågor. – Alla dessa delar är i sig ganska komplexa, men de bygger i realiteten på att man har liknande processer för att förhindra att det går fel, fastslår Peter Utterström. Advokat Biörn Riese, som numera ”Compliance är en metod att titta på vilka regelsystem som finns och hur man säkerställer att de följs.” biörn riese för regelfrågorna i dag än i starten. – Compliance var kanske lite av ett rundningsmärke i början, något företagen inte var så intresserade av. Nu, däremot, med de sanktionsmöjligheter som finns och den skam som drabbar företagen och ledningen när man får en sanktion på sig, så är man väldigt lyhörd för vad compliance informerar om och de regelverk som finns, säger hon. Hon får stöd av övriga intervjuade advokater. Stora företag i dag har inte råd att strunta i att följa regler, och det märks i efterfrågan på advokattjänster. – Verksamhetsgruppen som arbetar med detta är en av våra starkast växande. Det ser vi också på sådana komplexa marknader som exempelvis Ryssland och Kina, att det är ett helt annat fokus på detta, än för tio år sedan, säger Fredrik Svensson på Mannheimer Swartling, själv verksam i Moskva. COMPLIANCE EN PROCESS Compliance kan tyckas vara ett luddigt och undflyende begrepp. Översatt betyder ordet regelefterlevnad. Men vilka regler handlar det om? 26 26 driver en enmansbyrå efter en lång rad år på Mannheimer Swartling, delar Utterströms uppfattning. – Compliance är en metod att titta på vilka regelsystem som finns och hur man säkerställer att de följs, säger han. Biörn Riese arbetar sedan många år mycket med vad han betecknar som ”kriser och katastrofer”. Han kommer ofta in när ett regelbrott har ägt rum eller misstänkts ha ägt rum, för att utreda vad som hänt och hur det hade kunnat undvikas. Just nu arbetar Riese med Swedbanks misstänkta penningtvätt. Tidigare har han bland annat på styrelsens uppdrag nystat i härvan med Telias påstådda mutor i Uzbekistan och Nordeas inblandning i Panamadokumenten. Enligt Biörn Riese var advokaterna inledningsvis lite efter revisionsbyråerna när det gäller att ta ett grepp på hållbarhet, där compliance är en viktig del. Samtidigt är arbetet med att säkra regelefterlevnad i mångt och mycket klassisk advokatverksamhet, menar Riese. – Man får ett material och så finns det en lag som ska värderas och tolkas, och sedan skriver advokaten en promemoria om det hela. Det har ju advokater gjort i hundratals år och det är vi bra på, säger han. STÖRRE ÄN ATT FÖLJA LAGEN Compliance är alltså bara i delar en ny verksamhet för advokaterna, enligt Biörn Rieses synsätt. Samtidigt har ambitionsnivån hos företagen på senare år stigit betydligt. Att bara följa lagen räcker knappast för storföretag som vill lyckas på marknaden i dag. ADVOKATEN NR 7 • 2019