Advokaten 1
NYHETER Domarnämnden ska säkerhetspröva domare Do
marnämnden ska ansvara för säkerhetsprövningen av cheferna för de allmänna dom stolarna, de allmänna förvaltningsdomstolarna, Arbetsdomstolen och hyres- och arrendenämnderna i Stockholm, Göteborg och Malmö, föreslår regeringen i en proposition. Syftet är att skapa en ändamålsenlig ordning för säkerhetsprövning som bidrar till att värna domstolarnas och domarnas oberoende ställning. Prop. 2020/21:11 Svårt jämföra våldtäkt i Europas olika länder Lagstiftning och statistikmetoder i Sverige medför att antalet våldtäktsanmälningar i statistiken blir fler än i många andra länder. Med samma rättsliga och statistiska förutsättningar som i Tyskland skulle Sverige hamna i mitten av den europeiska statistiken över anmälda våldtäkter, enligt en ny rapport från Brottsförebyggande rådet, Brå. Sverige sticker heller inte ut när det gäller andelen kvinnor som i en europeisk brottsofferundersökning uppger att de någon gång har utsatts för våldtäkt. Anmälda och uppklarade våldtäkter i Europa. Svårigheter vid internationella jämförelser (Brå 2020:2) Tullen kan lättare ingripa vid gränsen Tullverket föreslås få utökade befogenheter att ingripa vid misstanke om brott. Det innebär att Tulllen kan få ingripa vid misstanke till exempel om människohandel eller penningtvätt, eller om att stöldgods är på väg att föras ut ur landet. Bakgrunden är bland annat att internationella stöldligor står för en stor del av tillgreppsbrottsligheten i Sverige. I dag kan Tullen ingripa mot misstänkt brottslighet bara i de fall där myndigheten har befogenhet att utreda brottet. Finansdepartementets PM Ändringar i smugglingslagen 10 NORSTEDTS JURIDIK SVARAR PÅ KRITIKEN ”Vi har tagit till oss av reaktionerna” Norstedts Juridiks vd Alexandra Åquist svarar på kritiken och betonar att företaget lyssnar på de synpunkter som kommer och hela tiden arbetar för att förbättra användarupplevelsen av Juno. I sina skriftliga svar till Advokaten uppger Alexandra Åquist, vd för Norstedts Juridik, att företaget har en löpande dialog med kunderna för att förstå vilka förbättringar som behövs för att uppnå en så bra kundupplevelse som möjligt. ”Vi på Norstedts Juridik eftersträvar att konstant förbättra vår verksamhet för att kunna ge våra kunder den bästa tänkbara användarupplevelsen. Därför har vi tagit till oss av de reaktioner vi har fått från vissa kundgrupper och inför nu ett antal åtgärder. I takt med att vi kontinuerligt finjusterar vår affärsmodell ser vi över frågor som prissättning, kundtjänst, informationsgivning, och den löpande dialogen med våra kunder, skriver hon.” alexandra åquist pekar på flera olika specifika åtgärder på olika områden. Brister i navigation och sökfunktion, långsamhet och felaktigheter i texter. ”Vi utökar nu, med start i november, våra informationsinsatser kring tekniska uppdateringar av systemet, nya användarfunktioner och material för att kunna erbjuda möjlighet att göra just det som våra ledord indikerar, att fatta bättre beslut, snabbare.” Kundtjänst är svårt att nå, svarar inte på frågor eller svarar nonchalant. ”I början av januari kommer vi att utöka öppettiderna i vår kundtjänst och allokerar personal för jourkundtjänst utöver ordinarie öppettider och tillsätter nu också ytterligare resurser Alexandra Åquist, vd för Norstedts Juridik. vars främsta fokus kommer att vara bibehålla en löpande dialog med våra kunder.” Juno innebär en fördyring jämfört med tidigare motsvarande tjänster. ”Från och med december kommer vi att återintroducera den prismodell vi tidigare har haft för byråer med 1–10 anställda, som innebär att dessa nu endast kommer att betala licens för de användare som man aktivt beställer åtkomst till.” Paketeringen av tjänster är oflexibel. ”Vi har nyligen utökat erbjudandet med två nya paketeringar, och kommer löpande att utvärdera resultatet av dessa.” ADVOKATEN NR 8 • 2020 FOTO: JEZZICA SUNMO