Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK av stiftelser inte utgå från det
ursprungliga anskaffningsvärdet, utan utifrån marknadsvärde vid ingången av året då man inte uppfyllde samtliga krav för att vara inskränkt skattskyldig. En sådan situation kan uppkomma för stiftelser som inte kan uppfylla utdelningskraven med följd att mindre än 75–80 procent av löpande avkastning används för ändamålet. I så fall blir alla inkomster skattepliktiga. I dessa fall kan det finnas ett behov att justera ändamålet för att kunna uppfylla fullföljdskravet eftersom den skatterättsliga bedömningen av ändamålet utgår i första hand från stadgarna. Om den faktiska verksamheten inte överensstämmer med stadgarna kan den faktiska verksamheten istället bli avgörande för den skatterättsliga bedömningen. HUR BESKATTAS INKOMSTER FRÅN UTLÄNDSKA MOTSVARIGHETER TILL STIFTELSER I SVERIGE? Stiftelselagen och svenska skatteADVOKATEN NR 8 • 2020 regler får genomslag för beskattning av inkomster från liknande utländska enheter i Sverige. De termer och uttryck som används i inkomstskattelagen omfattar också motsvarande utländska företeelser om det inte anges eller framgår av sammanhanget att bara svenska företeelser avses. Det innebär att en utländsk trust, foundation eller establishment kan anses ha sin närmaste funktionella motsvarighet i en svensk stiftelse och därmed skattemässigt klassificeras som en utländsk stiftelse. Frågan om en viss utländsk företeelse ska anses motsvara en svensk stiftelse avgörs från fall till fall med hänsyn bland annat till om den utländska företeelsen motsvarar de grundläggande krav som gäller för svenska stiftelser avseende avskildhet, ändamål, varaktighet och självständig förmögenhet. Det hela försvåras ytterligare av att jämförelsebedömningen ska göras vid varje beskattningstidpunkt och utifrån stiftelsehandlingarna. Under det senaste halvåret har det kommit en rad avgöranden i kammarrätterna och förhandsbesked från Skatterättsnämnden avseende jämförbarheten mellan utländska företeelser och svenska stiftelser. Till exempel bedömde kammarrätten att en liechtensteinsk stiftelse motsvarar en svensk familjestiftelse, men Skatterättsnämnden bedömde att en annan liechtensteinsk stiftelse inte motsvarade en svensk stiftelse. Utgången i jämförelsebedömningen föranleder olika beskattningskonsekvenser i Sverige. Därmed vore det önskvärt att eftersträva förutsägbarhet i utgången av jämförelsebedömningar. Ökad förutsägbarhet kan uppnås med tydligare regler för stiftelser i Sverige. En uppdatering av stiftelselagen skulle därmed även öka rättssäkerheten i fråga om beskattning av utländska motsvarigheter till svenska stiftelser. Alice Kuzmina Biträdande jurist 45 EN STIFTELSE SOM UPPFYLLER KVALIFICERAT ALLMÄNNYTTIGT ÄNDAMÅL KAN FÅ FÖRMÅNLIGARE BESKATTNING.