Maskinkontakt 1
Skog och Miljö MK 2/17 DUNDER-DUNDERBYGGNABYGGNAT
IONERTIONER www.lindgrensakeri.se .lindgrensakeri.se • Container 8–45 fot, Även Kyl/frys, Openside • Nya dieseltankar 200–600 liter NYTT DUNDERBYGGE SCANIA 490NYTT DUNDERBYGGE SCANIA 490 LeveransklarLeveransklart början av aprilt början av april Vi erbjuder påbyggnationer på kundägda chassin eller kompletta ekipage, både lastbil och släp Bengt Lindgren, Haparanda Tel 0922-105 25 • Fax 0922-135 25 Mobil 0730-66 54 00 Läs Maskinkontakt på din mobil eller läsplatta. Ladda ner appen! Ambitiösa klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative Husqvarna Group är världens första skogs- och trädgårdsföretag samt det första svenska börsbolaget som får sina klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative. Science Based Targets Initiative hjälper företag att sätta ambitiösa mål för att minska CO2 utsläppen för att hålla den globala temperaturökningen under 2°C, ett mål som sattes i Parisavtalet om klimatförändringar 2015. Science Based Targets Initiative är ett samarbete mellan Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact, CDP och World Resources Institute (WRI). Koncernen har satt som mål att till 2020 minska CO2-utsläppen med 10 procent, mätt som intensitet, genom hela värdekedjan. De absoluta CO2-utsläppen ska minskas med 33 procent till 2035, med basår 2015. ”Våra mål är ambitiösa, mätbara och nu även godkända av en oberoende organisation. Våra klimatmål syftar till att minska våra utsläpp genom värdekedjan – från våra leverantörer till användningen av våra produkter. Att förverkliga dessa mål stärker inte bara vår aff är, det levererar även ett värde till våra anställda, kunder och investerare. Att sätta mål och få dem godkända av Science Based Targets, visar att vi på allvar vill bidra till en fossilfri framtid, säger Kai Wärn, VD och koncernchef, Husqvarna Group. Lila Karbassi, Chief, Programmes, UN Global Compact, en av Science Based Targets samarbetspartners säger: "Husqvarna Group ser det som en möjlighet -men också nödvändigtatt vara en del av den förändring som måste ske till ett samhälle med lägre utsläpp. Genom att de nu fått sina ambitiösa mål godkända, har de en väldefi nierad väg till att minska sina utsläpp, vilket kommer att hjälpa dem att säkra deras tillväxt. Andra företag som har satt miljömål har sett fördelar som ökad innovation, stärkt förtroende från investerare samt förbättrad lönsamhet och konkurrenskraft. Vi uppmuntrar andra företag att följa Husqvarna Group." 12 16 www.maskinkontakt.se www.maskinkontakt.se 40 Husqvarna Group ska minska CO2-utsläpp genom värdekedjan inom följande områden: Produktanvändning • Skifta från bensin till batteridrivna produkter • Innovativa lösningar som förbättrar bensindrivna produkter Transport • Produktion nära kunden och direkt distribution • Optimera förpackningar för att eff ektivisera transporter Tillverkning • Ökad energieff ektivitet i produktionen genom optimerade arbetsmetoder och processer • Användning av förnyelsebar el och/eller energi genererad från solpaneler Inköp • Samarbete med de 150 största leverantörerna för att påverka genom värdekedjan För mer information: Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager Phone: +46 8 738 90 80 Email: asa.larsson@husqvarnagroup.com TETEMAMARen håll ning • Återvinning • Miljö