Entreprenadsektorn MK 6/17 Volvo Penta premiärvis
ade steg V-motor Fakta utsläppskrav EU-krav steg V: Kväveoxid (NOx): <0,4g/kWh Dieselpartiklar (PM, el DPM): <0,015g/kWh Partikelantal (PN): <1 × 1012/kWh DEMO/BEGAGNADE MASKINER • Manitou teleporter 1233 12 m • M-F 5445 4WD last end. 1700 tim • M-F 6616 Dyna-VT 160 hk,steglös -00 -05 -15 • Vreten skogsekipage 9 ton, kran 6 m -09 • Yanmar grävmaskin SV22 2,2 ton -16 www.jamtmaskin.se Speditörvägen 4, 831 48 ÖSTERSUND Tel 063-13 44 50 2019 kommer emissionskraven för dieselmotorer i skogsmaskiner inom EU steg V att träda i kraft. På Elmia Woods första dag avtäckte Volvo Penta sin version av framtidens motor i skogsbruket. Som förutom lägre utsläppsnivåer även tar fasta på enkelhet i underhåll, användning och installation. På Elmia Woods första dag avtäckte Volvo Penta sin version av framtidens motor i skogsbruket. Dieselmotorn som visas på Elmia Wood är på 8-liter och levererar 160-235 kW. – Vi märker ett ökat intresse för Volvos motorer till skogsbruksmaskiner; skördare och fl ismaskiner i första hand. Genom lanseringen här idag av vår steg V-version vill vi visa att vi blir en aktör att räkna med de kommande åren, säger Johan Carlsson, CTO på Volvo Penta. – Utrustad med ett nytt system för avgasbehandling med utsläppsnivåer som lever upp till kraven för EU steg V. Motorn är kraftfull även vid låga varvtal. Det skapar produktivitet och bränsleeff ektivitet samtidigt som ljudnivån runt maskinen blir låg. Vet du någon mer som borde läsa Maskinkontakt? Tipsa oss - klicka här! Johan Carlsson beskriver att enkelhet har varit nyckelord i utvecklingsarbetet. – Enkel att installera i olika typer av applikationer, enkel att använda och enkel underhålla. Bland annat är den utrustad med ett system som underhåller motorn under själva driften. När motorn jobbar alltså. Det ger minimalt med stopptid. Motorns egenskaper gör den speciellt lämplig för skogsmaskiner. – Men den passar också för materialhantering i andra branscher, gruvproduktion, jordbruk med fl era. Överallt där man behöver en motor som har en eff ektiv lastrespons som fördelar eff ekten optimalt. 12 www.maskinkontakt.se