Advokaten 1
Reportage Claes Zettermarck morna. Vi har också s
vårt att förstå hur en fristående och självständig advokat skulle kunna dels tillvarata klientens intresse, dels rätta sig efter bolagsstyrelsens instruktioner. Claes Zettermarck tror inte att den klokaste hållningen till advokatetiken är att anse att varje förändring är av ondo. Viss anpassning med tiden behövs. – Att advokatetiken är viktig innebär inte att den är statisk, utan den är dynamisk! en FördeL med den LiLLa byrån är att den inte genererar lika många intressekonflikter som en stor firma. Att hantera advokatetiken i en internationell advokatbyrå, som har verksamhet i många jurisdiktioner, är komplext. I praktiken går det till så här när Claes Zettermarck får en uppdragsförfrågan: Claes frågar den potentielle klienten vilka företag som är inblandade. Hans Advokaten Nr 1 • 2013 assistent fyller i en elektronisk blankett, som skickas till White & Cases konfliktkontroll. Den finns i Manilla i Filippinerna och har öppet dygnet runt, alla veckans dagar. Konfliktkontrollen söker först i firmans egna register och databaser, därefter söker den på ägarstrukturer i andra affärsdatabaser. Det resulterar i en konfliktrapport, som Claes får tillbaka. Antingen står det att företagen inte förekommer i registren – vilket nästan aldrig händer – eller så anger rapporten i vilket ärende företagen förekom, när det påbörjades, om ärendet är öppet och vilken delägare som har varit ansvarig. Claes skriver så till den andre delägaren och frågar om det nya uppdraget kan innebära en intressekonflikt med det tidigare ärendet. Delägaren svarar utifrån det regelsystem som gäller för honom. Därefter sänds frågan vidare till en Den 1 juli 2013 lämnar Claes Zettermarck White & Case och startar en ny advokatbyrå med Claes Lundblad som kompanjon. kommitté. Om det finns en konfliktfråga eller något annat knepigt, har White & Case en egen general counsel i New York som utreder och tar ställning i frågan. När han har gjort sin bedömning kontaktar han Claes, som i sin tur berättar för general counsel vad resultatet blir enligt de svenska reglerna. Till sist får klienten besked om firman kan åta sig uppdraget eller inte. – Systemet tar tid. Om det inte är några bekymmer, klarar vi att lägga upp ett nytt ärende på två, tre dagar, säger Claes Zettermarck. Men om det blir krångel någonstans kan det ta det längre tid, och klienten kan få vänta flera dagar innan han får veta att firman är förhindrad att anta uppdraget. – I den nya lilla verksamheten behöver jag bara fråga Claes Lundblad: ”Går det bra eller har vi en intressekonflikt?” n 31