Advokaten 1
Aktuellt fanns pengar som inte skulle ta så mycke
t tid att driva in. Nu har ni en köpare, elbilstillverkaren Nevs. Hur känns det? – Jätteskönt! Vi gick ut tidigt och sa att vår ambition var att försöka hitta en helhetslösning före sommaren. Det var många som undrade om det verkligen skulle gå. Att då kunna presentera ett undertecknat avtal som vi gjorde den 13 juni, det kändes bra. Att det blir en försäljning fordrar att det finns en tillräckligt intresserad köpare, och vad vi konkursförvaltare bidragit med är att hantera och bevara anläggningen under så lång tid att den har gått att sälja samt naturligtvis med förhandlingar och avtalsskrivning. Ni är två konkursförvaltare, du och Hans Bergqvist. Hur har det fungerat att arbeta tillsammans? – Det har gått alldeles utmärkt. Både MÅnadens advokat anne-marie pouteaux försäljningen är inte slutet på arbetet för saabs konkursförvaltare advokat anne-Marie pouteaux har haft bråda dagar sedan hon i december utnämndes till en av två konkursförvaltare i de tre bolagen saab automobile, saab automobile tools och saab automobile powertrain. efter en vår med femton timmars arbetsdagar hoppas hon nu kunna avsluta försäljningen av saab till den japansk-kinesiska elbilstillverkaren nevs. Beskriv uppdraget som konkursförvaltare för Saab. Vad har varit speciellt? – Det är ett väldigt stort uppdrag. Vi fick ta ansvaret för en fabriksanläggning på 500 000 kvadratmeter byggnadsyta, en stor produktionsanläggning och 3 200 anställda när det fanns väldigt lite pengar. Advokaten Nr 6 • 2012 Till det kommer alla de komplexa juridiska frågorna med tredjemansintressen, relationer till GM, Saab AB, Scania, ja alla de relationer som fanns och finns. Så storleken, komplexiteten och den komplexa juridiken är det mest speciella. Vad har varit svårast? – I början var en av de största utmaningarna att med mycket begränsad likviditet få det här att överhuvudtaget fungera. Att undvika att konkursboet gick i konkurs för att vi inte hade pengar att värma upp fabriken. Det första scenariot var att pengarna skulle räcka i tre veckor. Konkursen var den 19 december. Efter trettonhelgen såg det ut att vara kört. Vi löste det genom att sälja och driva in fordringar. Vi var tvungna att väldigt snabbt skaffa oss en bild av var det ”I början var det nästan dygnet runt. 15 timmar om dagen under en lång del av våren, och väldigt få lediga dagar. Nu kanske vi är nere på 12–13 timmar.” Hans Bergqvist och jag hade från första början inställningen att det här var och är ett för stort uppdrag för att skötas av en ensam ansvarig. Det är en fördel att vara två. Dels för att klara den höga arbetsbelastningen, dels för att man i vissa sammanhang behöver någon att konferera med. Sedan är det viktigt att påpeka att det inte hade gått att hantera det här utan en enorm arbetsinsats av alla mina kolleger på Wistrand. På samma sätt har det varit för Hans Bergqvist med Delphis resurser. En konkurs av den här storleken är ingen one man show. Du talar om hög arbetsbelastning. Hur långa arbetsdagar har du haft? – I början var det nästan dygnet runt. 15 timmar om dagen under en lång del av våren, och väldigt få lediga dagar. Nu kanske vi är nere på 12–13 timmar. Jag var ledig på julafton, på annandag jul och på nyårsafton. I övrigt jobbade vi. På annandagen var vi redan igång med att sälja. Vad har ni nu kvar att göra? – Först att slutföra affären. Förvaltarberättelsen ska vi lämna den 19 november. Sedan återstår det att hantera de processer och de tvister som finns och fanns, och att hantera fördelningen av pengar. Med tanke på att den samlade skuldbördan är på 13 miljarder så kommer det att bli tusentals bevakningar. Vi kommer att arbeta i ytterligare flera år med Saab. UB 51