Marknad 1
»Kan du utveckla – Det många inte vet är att om m
an ska producera en kWh timme med vind kraft så krävs det minst fyra gånger så mycket metaller som för att producera samma mängd via kärnkraft eller vattenkraft. Ett vindkraftverk behöver man armera hela botten på, hela tornet, snurrorna och generatorn är av metall. Just nu bygger en privat aktör här i närheten 14 vindkraftverk som är 135 meter höga och till dem behövs enorma mängder metall och betong. – Dessutom går bilindustrin stenhårt in på elbilar just nu och till dessa krävs också en hel del metaller. Liksom till våra mobiltelefoner, iPads, tv-apparater och båtar för att ta några exempel. Ofta har inte de som jobbar för miljön den kunskapen och insikten. Man ser inte hela kedjan. Så var står gruvindustrin i sammanhanget? – Jag har en annan ingång i frågan. Här menar jag att vi är viktiga för ut - vecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Vi har spetskompetens inom en lång rad områden. Miljöfrågor som vattenrening bara för att ta ett exempel. Här skulle vi kunna vara i framkant och utveckla säkrare, mer effektiva och miljövänliga gruvmaskiner och sedan implementera detta i utvecklingsländer som ofta har dåliga, ja rent av miserabla förhållanden. Hur ser då framtiden ut för Zinkgruvan mining? – Vi har varit väldigt framgångsrika här och nyss hittat en mineralisering som kan ge möjlighet att förlänga livslängden på gruvan. Idag har vi cirka tio års livslängd men vi vill ha ännu längre. Sen jag kom hit har vi börjat satsa stenhårt på prospektering. Som jag ser det är det viktigt att hitta ännu mer malm. Hittar vi tillräckligt mycket så kan vi göra stora infrastrukturinvesteringar i gruvan. Det gör oss kostnadseffektiva och sänker våra brytningskostnader. Då kan jag säkerställa att vi kan fortsätta konkurrera på en världsmarknad där metallpriserna sätts Agne Ahlenius. dag för dag på metallbörsen i London. Vad är svårigheterna med prospekteringen? – Det kostar mycket pengar och tar lång tid. Man måste jobba långsiktigt och strategiskt. Investeringarna för att bygga en gruva är ofta väldigt stora, ofta flera miljarder och det tar ofta många år att planera och få alla tillstånd som behövs. Dessutom ska man övertyga styrelsen om att det är den rätta vägen framåt för företaget. Men just nu är det full fart framåt? – Ja, vi satsar stenhårt på att driva tunnel under jord, kärnborra från både ovanjord och underjord. Dessutom ut - reder vi hur vi ska kunna bryta den här nya mineraliseringen som vi funnit under många år framåt. Utöver det fortsätter den automatiserade tekniska utvecklingen så det ser bra ut i Zink - gruvan. 22 Marknad