Marknad 1
ditionell innovatör eller företagare vilket skull
e komma att visa sig på flera sätt under de kommande åren. Ett exempel var när han under ett möte beslutade att ”vi gör x och låter universum avgöra (om det var rätt)”. Ett annat exempel var när han började ta betalt för Winamp (som till en början var gratis) var för att kunna betala för serverkostnader. Han bildade bolaget Nullsoft och började ta betalt genom en shareware-modell. Shareware var ett vanligt sätt att ta betalt för spel och programvara under 1980- och 1990-talen, så det var inget nytt. Ovanligt var däremot Frankels version av shareware. Det gängse tillvägagångssättet var att distribuera en gratisversion av programmet som hade begränsningar – till exempel kunde du endast använda det i 30 dagar eller så var specifika funktioner avstängda. För att få tillgång till hela programmet fick du betala en avgift. Frankel distribuerade Winamp utan begränsningar men med uppmaningen till användarna att betala 10 dollar och registrera sig som användare. Förhoppningen var att han skulle få in åtminstone ett litet bidrag till omkostnaderna för att utveckla och distribuera programmet men han fick mycket mer än så! Pengarna började strömma in och efter några år drog Frankel och hans medarbetare in 100 000 dollar i månaden på Winamps sharewareavgifter. Mitt i IT-bubblan dök det alltså upp ett företag som genererade (stora) intäkter istället för investeringar och det gjorde förstås att större företag fick upp ögonen för Nullsoft. Winamps tagline, eller slogan, löd ”Winamp whips the llama’s ass”. Tag - linen, eller åtminstone principen kring den, betydde uppenbarligen mycket för Frankel. När ett läkemedelsföretag erbjöd en ansenlig summa för att adaptera Winamp så att den gick att använda vid säljpresentationer begärde de att han skulle slopa taglinen. Frankel vägrade och affären gick i stöpet. Men Frankel och hans kollegor fick snart fler anbud, det ena galnare än det andra. Till slut var det den amerikanska internetjätten AOL som köpte Winamp för dåtidens svindlande 80100 miljoner dollar, men det blev på sätt och vis början till slutet för Win - amps storhetstid. Den nya ägaren AOL förstod inte vad de hade köpt och trodde att de vunnit en jackpot när de kom över en produkt med så stor användarbas. Under loppet av två år hade användarantalet vuxit från 15 till 60 miljoner, och det var förstås eftertraktat. Men utan att förstå produkten och i förlängningen vad som styrde det där användarunderlaget så tog de felbeslut på felbeslut. – Det finns ingen anledning till att Winamp inte skulle kunna ha varit i Itunes position idag, om det inte var för några lager av vanskötsel från ägaren AOL, konstaterade Winamps förste general manager, Rob Lord, långt senare i en intervju med Ars Technica. Men om användarna var svåra att förstå sig på hade AOL ännu större besvär med Justin Frankel. Frankel hade tackat ja till att fortsätta jobba med Winamp under AOL men ville absolut inte vara någon konformitet inom det gigantiska bolaget. Ett år efter försäljningen släppte han ”Gnu - tella” – ett fildelningsprogram. Tajm - ingen var usel för AOL som vid det här tillfället planerade ett samgående med Time Warner. Det sistnämnda bolaget hade lämnat in en stämningsansökan mot Napster, ett annat fildelningsprogram. AOL försökte be gränsa skadorna men det var för sent. Över 10 000 användare hade laddat ned Gnutella under det första dygnet och hackare spred koden så att liknande program kunde skapas. Efter den incidenten blev kontrollen från AOL tuffare och Frankel började allt mer vantrivas. I ett av många utspel av trots skapade han en sökmotor specialiserad på musikfiler. AOL tog snabbt ned den. Månaden efter lade han upp ett litet program han kallade AIMazing. Programmet hade en enda funktion – det ersatte reklamen i AOL:s messenger med en bild föreställande ett musikaliskt hjärtslag. Frankel kallade det för ”en söt innovation”. The Wall street journal ansåg att AOL tappat kontrollen över Frankel. Under de totalt fyra år som Frankel tillbringade hos AOL gjorde han sitt bästa för att revoltera och bolaget svarade varje gång med hårdare sanktioNummer 11 2018 25 ner mot honom. Till sist fick AOL nog. I december 2003 stängde moderbolaget sitt San Francisco-kontor där Nullsoft huserat tillsammans med ett annat företag sedan uppköpet. Totalt fick 450 personer sparken, däribland Frankels halvbror. Kort därefter publicerar Frankel en text där han menar att hans sätt att uttrycka sig är genom programmering och att AOL inte låter honom uttrycka sig. En omöjlig situation för en frisinnad själ som Justin Frankel. Han lämnar AOL 2004 och utnämns senare samma år till ”världens farligaste nörd” i en artikel i tidningen Rolling stone magazine. Den sista versionen av Winamp släpps 2013 men vid det laget är nästan hela använderbasen borta. AOL säljer programmet till Radionomy och därefter blir det helt tyst fram till oktober i år då programmet får en liten uppdatering. 2019 är det tänkt att det ska hända stora saker. Då släpps Winamp som app för alla dina ljudbehov till både telefon och dator. Så är i alla fall tank - en. Justin Frankel då? Sedan han lämnade AOL har han arbetat på ny ljudrelaterad mjukvara i ett nytt bolag och enligt webbsidan så lovar företaget att aldrig kompromissa för profit.