Marknad 1
Helly Hansen och landslaget ”Kan inte vi skapa re
aktioner har vi misslyckats som brand” Text Ellinor Åkeson För ett par år sedan gick klädsponsorn Goldwin och det svenska skidlandslaget skilda vägar. Istället tog Helly Hansen över huvudrollen som sponsor till detsamma. Alpint är ett av deras fem fok - usområden och Sverige en av de främsta marknaderna. Tack vare samarbetet mellan Helly Hans - en och landslaget har koncept och koll - ektioner tagits fram som på löpande band de senaste åren. Under hösten presenterades bland annat en jacka som det svenska skidlandslaget kommer att använda under sina tränings- och resdagar inför VM 2019. Under en pressträff inför detta träffade vi utförsåk - arna Emelie Wikström och Mattias Hargin samt Helly Hansens produktchef Philip Tavell. Hur går det till när ett nytt funktionsplagg arbetas fram? – Det är rätt spännande för ibland säger professionella utövare en sak, men när man ser hur de lever är det en liten tweak på det, säger Philip. Själva processen är uppdelad i två olika områden. Den ena delen handlar om färg och form och den andra om vad det estetiska skapar för associationer. 26 Marknad – Det tycker jag har varit roligt, att de verkligen har varit intresserade av att göra det snyggt också, inflikar Emelie. De har varit väldigt noga med att man ska känna sig kraftfull, eftersom mycket av ens styrka faktiskt sitter i huvudet. På fartdräkterna säsongen 2017/2018, till exempel, ville Helly Hansen skapa en patriotisk superhjältekänsla, vilket de gjorde genom att placera en siluett av Pippis karaktäristiska hår på dam - ernas ryggar och en siluett av Emils hår och keps på herrarnas dito. När Helly Hansen skapar en ny kollektion ihop med landslaget har de som mål att kläderna ska ge atleterna förtroendet att vinna och utgår således från dem och deras prestationer. – Vi träffade, till att börja med, det kvinnliga landslaget och frågade vad för typ av produkt som ett skidvarumärke absolut måste ha i sin kollektion, berättar Philip. I detta fall löd svaret ”en ny typ av varm och lätt installationsjacka som vi alltid kan ha med oss när vi reser eller är uppe på berget”. Det är inte alltid man direkt vet vad man vill ha, men man vet ofta vad man behöver, så vår uppgift blir att lyssna och observera. Dessutom är de flesta i det svenska landslaget lite över snittet intresserade av kläder och därför kan man inte göra någonting som är clownaktigt, men det får gärna vara någonting som pushar gränsen. Resultatet? Lifaloft Hybrid Insulator Jacket, ett resplagg i form av en lätt skaljacka för både män och kvinnor, med de två isoleringsjättarna Lifa och PrimaLoft som grund. – Ni får rätta mig om jag har fel, säger Philip och tittar först på Emelie och sedan på Mattias, men ofta så har ni sjukt mycket packning med er… – Rätt, inflikar Mattias. Philip fortsätter: – Och då bör man ju hitta något som är lätt och smidigt, men samtidigt tillräckligt varmt för att kunna och vilja ta med att använda. Vad är det som skiljer Helly Hansen från andra varumärken på marknaden? – Vi har inget intresse av att pracka på det svenska landslaget kläder som de inte vill ha. Vi möts tidigt under året för att landslaget ska få tycka till och uttrycka om de tycker att någonting är för aggressivt eller för tamt. Vad gäller själva kollektionen använder vi ett åter - kommande mönster på plaggen, något som över tiden är tänkt att bli igenkänningsbart för just den här teknologin. Kan inte vi skapa reaktioner har vi misslyckats som brand. När de tidigare nämnda fartdräkterna presenterades var det många röster som gjorde sig hörda, på både gott och ont. Denna säsong kommer landslaget för första gången att använda Tre Kron - or-symbolen på sina kläder och reaktionerna lär inte vänta på sig där heller. – Jag tog kontakt med riksantikvariatet och patent- och registreringsverket för att kolla hur man får använda de tre kronorna, berättar Philip. Först fick vi avslag för att jag formulerade det som att jag ville kommersialisera mig genom Tre Kronor, man får inte sälja produkter med landslaget. Däremot får landslaget använda Tre Kronor, så det svenska alpinlandslaget blir det första landslaget utanför hockeylandslaget som har Tre Kronor på dräkterna. Alpina VM 2019 inleds den 5 februari och jackan Lifaloft Hybrid Insulator Jacket som tagits fram inför detta finns till försäljning både i butik och på nätet.