Marknad 1
Mats Ekblom och Andreas Abrahamsson. Bergkvarabus
s har intagit Örebro Text Pelle Blohm En vunnen upphandling angående skol - trafiken i Örebro fick Bergkvarabuss att röra sig norrut i landet för ytterligare ett steg i företagets historia. Se - dan i augusti ser ni Bergkvarabussar på våra gator och det är bara början om man får tro driftchefen Mats Ek - blom som menar att Bergkvarabuss är här för att stanna. Var ska man inleda en intervju med ett bussbolag om inte i en buss. En nyss utplockad tolvtaggare stod parkerad utanför Slottet en förmiddag för någ - on månad sedan. Den luktade nytt, allt blänkte, rena och ruggade säten. Jag hälsade på Mats Ekblom, Bergkvara - buss nya driftchef sedan februari i år, och därefter tog vi en sväng. Det visade sig att Mats och jag hade ett gemensamt förflutet, förvisso olika generationer, men båda uppväxta i Markbacken. Då drömde Mats om att slå igenom inom musiken, han spelade i bandet the Hip Horace och de hade blivit inbjudna till Liverpool för att agera förband till 1980-tals bandet Echo and The Bunnyman men där även 28 Marknad giganten och alla svartrockares hjältar The Cure skulle spela. Nåväl, av olika anledningar åkte aldrig bandet och livet tog andra ackord som det brukar kunna göra. Nu är alltså Mats ny driftchef för Bergkvarabuss och deras intåg i Öre - bro. Han har lång erfarenhet av branschen efter att ha jobbat för Interbus i Stockholm under många år, sedan Nobina i Örebro och senast för Sval - bovikens Buss i Eskilstuna som tillhör Håbo-koncernen. Med det relativt ny - signerade femårsavtalet med skoltrafiken i bagaget så är det full satsning i vår region. Bergkvarabuss har annars sitt ursprung i just orten Bergkvara i södra Kalmar län där man startade sin verksamhet med två taxibilar och två bussar 1975. 1987 flyttade man sitt huvudkontor till Kalmar där man fortfarande har sin bas även om företaget vuxit med stora sjumilakliv genom att nästan varje år sedan dess utvecklats via nya affärer och etableringar i Sverige och utomlands. Man har dominerat marknaden i södra Sverige och köpt uppoch vunnit upphandlingar från Blek - inge till Skåne, via Halland, Göteborg och tillbaka till Småland förstås. Nu har Bergkvarabuss börjat titta uppåt i landet och Örebro är ett viktigt steg menar Mats Ekblom. – Att vi vann upphandlingen med skoltrafiken var avgörande för att vi skulle flytta in här. Nu har vi 21 bussar i skol - trafik och fyra stycken beställningsbussar. Dessutom har vi åtta bussar i Katrineholm. – Vi har 32 depåer i Sverige, 1 250 bussar och Bergkvarabuss har cirka 2 600 anställda, säger Mats. Dessutom äger Bergkvarabuss även bland annat Traveller Buss, Scando - rama och Ölvemarks Holiday i Sverige men även ett bussbolag i Tyskland. De är också delägare i ett bussbolag i Danmark och ett i Norge. Vi har att göra med ett av Sveriges tre största privatägda bussbolag. – Ja, vi är rätt stora men vi vill kombinera det med det lokala och ha en stark personlig touch gentemot våra kunder. Hittills har jag jobbat mycket med uppstarten här i Örebro. Men vi vill aktivt möta företagen i regionen, uppsökande verksamhet och vi vänder oss till alla företag, säger Mats. Ett uppdrag, förutom skoltrafiken, som Bergkvarabuss har fångat in är fotbollsrelaterat. – ÖSK var ett pilotprojekt, menar Mats. Vi ville gärna knyta upp en stor kund för att sedan kunna visa upp våra kvaliteter. Dessutom jobbar vi sedan tidigare med flera fotbollsklubbar som Kalmar FF, förstås, men även Djur - gården, IFK Göteborg och Malmö FF, för att nämna några. Sedan har vi ett samarbete med svenska ishockeyförbundet och Tre Kronor. Tittar man på Bergkvarabuss utveckling genom åren så ser man tydligt en lust att växa. Jag antar att Örebro inte på något sätt är slutmålet norröver? – Nu ska jag fokusera på Örebro och få igång vår verksamhet här men företaget vill hela tiden utvecklas och jobba i nya områden. Uppsala är till exempel en stad som vi vill satsa på, avslutar Mats. Foto Tomas Karlsson