Marknad 1
Nyheter Arbetssökandes förväntningar Finansiering
för återvinningsprojekt Text Camilla Johansson Upcycling och cirkulära ekonomier har sällan varit mer i ropet och rätt än det är just nu. Nu får Textilia finansiering från Vinn - ova till sitt projekt ”Cirkulära Tvätterier”. Projektet drivs tillsammans med Stormie poodle och syftet är att återvinna textilier och göra nya produkter av dessa. – Arbetet med detta började för en två-tre år sedan då vi funderade på vad vi skulle göra med textilier som inte längre kunde skickas ut till våra kunder på grund av att de var trasiga eller inte gick att få rena. Vi ville skapa något som kunde gå tillbaka till kunderna och användas igen. Det här handlar alltså inte om att utvinna fibrer ur gamla textilier, utan att använda dem igen när man avlägsnat de skadade bitarna, säger Jonas Olaison, Miljö och hållbarhetschef på Textilia. Det var då samarbetet med Stormie Poodle inleddes, ett företag som helt och hållet har som affärsidé att skapa nya produkter av redan använda textilier. – Det projekt vi nu fått medel till från Vinnova drivs framåt av Stormie Poodle och en av våra kunder, berättar Jonas Olaison. När Ragn-Sells i somras lät genomföra en SIFOundersökning visade det sig att 94 procent av svensJonas Olaison. karna vill att deras kommun ska prioritera återvunna textilier när de gör in - köp, något som gör att Textilias mång - åriga arbete ligger helt rätt i tiden. – Vi har hållit på med detta väldigt länge; miljö och hållbarhet är inte en sidobana för oss, utan en integrerad del av vår verksamhet. Vi har viktiga hygienkrav, inte minst från kunder inom hälso- och sjukvården, vi har ett ansvar för de som tillverkar våra produkter i till exempel Indien och Baltikum, och vårt engagemang för miljö, kvalitet, ekonomi och ansvar för personalen har en affärsnytta, konstaterar Jonas Olaison. Han menar också att man har flera stora utmaningar framför sig, där en är transportledet. – Vi äger inte hela det ledet. Vi kan köpa in miljövänliga lastbilar, men vi kan inte styra vad det finns för bränsle att tanka, säger Jonas Olaison. En annan fråga som måste hanteras är den med mikroplaster. – Vi vet att det finns mikroplaster i textilier, och att de kommer ut i haven, men vi vet egentligen inte än vad det innebär för framtiden, men det gäller att vara tidigt på bollen, konstaterar Jonas Olaison. Man hör ofta talas om vad arbetsgivare söker hos potentiella anställda, men vad vill dessa veta om de eventuella arbetsplatserna? Rekryteringsföretaget TNG har hört sig för bland jobbsökande inom IT-branschen. Något rapporten visar är att majoriteten av de sökande är mogna att frångå den traditionella processen och istället söka jobb kompetensbaserat och fördomsfritt. Drygt hälften av de tillfrågade är positiva till att inte skicka foton i samband med ansökningar samt att dessa är helt anonymiserade. 57 procent skulle föredra att åldern utelämnades och 36 procent vill helt skippa det personliga brevet. Efter att få veta vad som förväntas av dem själva, vilket 92 procent ville, så är 81 procent mest intresserade av att få veta vilka utvecklingsmöjligheter det finns inom företaget, något man från TNG inte ser som förvånande med tanke på den brist på personal det finns inom IT-branschen. Därefter kommer företagskultur samt löner och förmåner. Ganska långt ned på listan, med 55 respektive 52 procent, finns intresset för att höra den blivande chefen berätta som sig själv samt att veta vilka de eventuellt blivande kollegorna är. Rädda en stockholmare Nygamla blir årets julklapp Text Camilla Johansson Det är synd om stockholmarna. De lägger ner mer än 270 timmar per år på att pendla till och från jobbet, bor dyrt och är man ung, bor man kanske också hemma hos mamma och pappa längre än man skulle vilja. Nu har Örebrokompaniet och Handelskammaren Mälardalen med en rad IT-företag inlett en insats för att rädda dem. Kampanjen riktar sig inte minst till stockholmare med rötterna här i Örebro, samt deras familjer som bor kvar här. Men det finns en ”baktanke”; vad man vill åstadkomma är att locka yrkesverksamma inom IT-branschen att flytta hit, arbeta och leva ett lugnare, mer avstressat liv. – Vi vänder oss till örebroare för att de ska agera ambassadörer och övertyga släktingar eller vänner i Stockholm att flytta tillbaka hit. Att vi nu riktar in oss på verksamma inom IT-branschen är att vi har många IT-företag här i Örebro som söker personal. Örebro är väldigt mycket en tjänstemannastad, och det finns ett behov av IT-personal, säger Louise Anestad, varumärkesansvarig på Örebrokompaniet. Det behöver inte vara Stockholm man flyttar hit ifrån, men man har valt att pinpointa huvudstaden. Den nu pågående kampanjen kommer att löpa till oktober 2019, men kommer sannolikt att rikta sig mot andra yrkesgrupper efter det. Årets julklapp meddelades som vanligt av Handelns Utredningsintitut, HUI, den 20 november. För första året någonsin så blev det inte något som traditionellt ses som ”nytt”. Dagen innan klappen meddelades lät Ex - pressen tre personer, docenten i företagsekonomi, Jens Hultman, trendspanaren Stefan Nilsson och Jan Bertoft från Sve - riges Konsumenter, att förutse årets julklapp. De två förstnämnda gissade på röst - assistent respektive luftrenare, men det blev Jan Bertoft som kom närmast då han gissade på, eller ska man kanske säga föreslog, då han tipsade om att köpa något alternativt, kanske till och med ge bort något man själv hade men inte använde. Nu vet de flesta att årets julklapp är det återvunna plagget. Second hand är ett begrepp vi känner sedan länge, men nu har också upcycling börjat arbeta sig in i den svenska vokabulären; att fixa till något som är lite gammalt och trött så att det blir som nytt igen. Kanske hänger julklapparna redan i garderoben? 8 Marknad Foto Niklas Palmklint