Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Verksamhet Deltagartillfäl
len Verksamheten på kulturskolorna bedrivs i olika former och det är inte helt enkelt att mäta verksamheter av olika karaktär på ett jämförbart sätt. Vi har därför tagit fram ett mått som vi kallar ”deltagartillfällen” som ska kunna användas för kurser av olika längd eller former som exempelvis öppen verksamhet. Detta mått beräknas genom att räkna antalet deltagare vid varje kurstillfälle och sedan summera detta för årets verksamhet. På så vis kan volymer räknas fram och jämföras mellan till exempel olika verksamheter, kursformer eller olika kommuner. Vi har samlat in uppgifter om verksamheten indelad i: ämneskurser, både långa och korta, öppen verksamhet, övriga projekt och uppdragsverksamhet. För samtliga dessa verksamhetsformer har vi räknat fram volymer med hjälp av måttet deltagartillfällen. Vi har delat in verksamheten i frivillig kulturskoleverksamhet (frivillig och valbar för eleverna) och i uppdragsverksamhet. Den frivilliga kulturskoleverksamheten kan vara förlagd på elevens fritid men även i vissa fall under skoldagen men den ingår inte i den obligatoriska skolan. De flesta kulturskolor bedriver också uppdragsverksamhet. Denna uppdragsverksamhet kan till exempel bestå i att bedriva musikundervisningen i den ordinarie skolan vilken då är obligatorisk för eleverna. Resultaten visar att den frivilliga kulturskoleverksamheten huvudsakligen bedrivs i form av långa ämneskurser. Långa ämneskurser har vi definierat som en kurs med minst 10 kurstillfällen och de går vanligen över en termin med ett kurstillfälle i veckan. Dessa står för omkring 80 procent av deltagartillfällena i den frivilliga verksamheten (de mörkare staplarna i figur 2). För de långa ämneskurserna frågade vi efter elevplatser och genomsnittligt antal kurstillfällen under året för att kunna räkna fram deltagartillfällen. Det genomsnittliga antalet kurstillfällen blev cirka 30 på ett år, och därför har elevplatserna multiplicerats med 30 för att få deltagartillfällen. På många kulturskolor finns också korta ämneskurser, där antalet kurstillfällen varierar mellan 1 och 9. Sådana kurser ges både under terminerna, på helger och på loven. De korta ämneskurserna står för omkring 12 procent av den frivilliga verksamheten. Kulturskolor bedriver också verksamhet i öppna former där eleverna vanligen inte behöver anmäla sig. Verksamheterna kan vara prova-på kurser eller drop-in kurser. Om antalet elever inte har räknats så har kulturskolorna ändå redovisat en uppskattning av deltagartillfällena. Den öppna verksamheten står för omkring 3 procent av den frivilliga kulturskoleverksamheten. Verksamheter som inte passar in de ovan beskrivna kategorierna har vi benämnt ”andra kurser och projekt”. Dessa projekt kan vara kurser som riktar sig till särskilda målgrupper, verksamhet på fritidshem eller fritidsgård, prova-på, integrationsprojekt, lovkurser/läger eller särskilda projekt. De står för 6 procent av deltagartillfällena inom den frivilliga kulturskoleverksamheten. Majoriteten av kulturskolorna bedriver som ovan nämnts verksamhet på uppdrag av skolan. En tredjedel av kulturskolornas totala verksamhet (den frivilliga kulturskoleverksamheten inklusive uppdragsverksamheten) är uppdragsverksamhet, i regel med annan finansiering än kommunens anslag till den frivilliga delen. 12/48