Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Antalet unika elever har ö
kat mellan 2015 och 2017. Det går dock inte att säga huruvida det har skett en ökning eller minskning av antalet elever 2018 eftersom 2018 års siffra har beräknats på ett annat sätt och troligtvis är något underskattad. Framöver kommer däremot tidsserierna bli mer jämförbara allteftersom insamlingen av uppgifter görs på ett likartat sätt. Andelen barn och unga i åldern 6–19 år i landet som deltagit i kulturskolan 2018 var 11 procent. Denna andel tycks ha varit relativt stabil under perioden 2015–2018, och legat på 11–12 procent. Även om antalet unika individer i kulturskolan har ökat så har inte andelen ökat. Det beror på att antalet personer i målgruppen har ökat på grund av befolkningstillväxten. Andelen i kulturskolan skiljer sig något mellan olika kommuntyper (Sveriges Kommuner och Landstings kommungruppsindelning). Storstäder och storstadsnära kommuner (grupp A) har en något lägre andel som deltar i kulturskolan jämfört med de övriga två kommungrupperna B (större städer och kommuner nära större stad) och C (mindre städer/tätorter och landsbygdskommuner), figur 8. I kommungrupp C var deltagandet som störst. Trenden tycks dock gå mot att skillnaderna utjämnas mellan dessa tre kommungrupper. En förklaring till att andelen är lägre i storstäder (grupp A) kan bero på att utbudet av annan kulturskoleliknande verksamhet är större än i de minsta kommunerna på exempelvis landsbygden. 2015 14,0 13,3 12,0 10,7 10,8 10,7 10,9 10, 8,0 6,0 4,0 2,0 0 A Storstäder och storstadsnära kommuner B Större städer och kommuner nära större stad Figur 9 Andelen barn och unga i kulturskolan i olika kommuntyper, 2015–2018. C Mindre städer/ tätorder och ladsbygdskommuner 11,4 11,4 11,0 9,8 12,9 12,7 11,6 2016 2017 2018 Andelen flickor av de unika eleverna var 58 procent 2018. Om man tittar på andelen flickor av elevplatserna var den 62 procent. Detta innebär att det är vanligare att flickor oftare än pojkar går mer än en kurs. 23/48 Procent