Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Analys av bakgrundsfaktore
r Socioekonomisk bakgrund – föräldrarnas utbildning Den vuxna befolkningens deltagande i kulturlivet varierar mellan olika kulturaktiviteter, bland annat beroende på tillgänglighet och kostnader. Men även ålder, kön och socioekonomisk status har betydelse och skillnader mellan grupper har visats.6 Utbildningsnivån är den aspekt av socioekonomisk status som har störst inverkan på deltagande i kulturaktiviteter. I studier av barns och ungas kulturaktiviteter kan man se ett liknande mönster som hos den vuxna befolkningen. Skillnader i kulturaktiviteter kan ses mellan barn och unga beroende på föräldrarnas utbildning.7 Föräldrarnas utbildningslängd har en genomgående påverkan där de med föräldrar med eftergymnasial utbildning är mer aktiva eller lika aktiva som de med föräldrar med förgymnasial/ gymnasial utbildning. Deltagande i kulturskola eller liknande verksamhet är också vanligare bland barn med föräldrar med eftergymnasial utbildning.8 9 Resultatet från Kulturrådets insamling av 2018 års uppgifter visade att bland de unga 6–19 år i kulturskolan hade 78 procent minst en förälder/vårdnadshavare med eftergymnasial utbildning (figur 13). Motsvarande andel i riket var 59 procent. Det är alltså en överrepresentation av barn och unga med föräldrar med längre utbildning i kulturskolan. 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 78,2 59,0 Befolkningen 6–19 år Kulturskolan 6–19 år Figur 13 Andel barn och unga 6–19 år med föräldrar med eftergymnasial utbildning i befolkningen och i kulturskolan. Deltagare i ämneskurser, 2018. 6. Kulturvanor. Socioekonomiska analyser och tidstrender. Kulturfakta 2017:2. Myndigheten för kulturanalys, 2017. 7. Barns och ungas kulturaktiviteter. Kulturfakta 2017:5. Myndigheten för kulturanalys, 2017. 8. Ibid. 9. Jeppsson, C. & Lindgren, M. (2018). Exploring equal opportunities: Children’s experiences of the Swedish Community School. Research Studies in Music Education. Prepublished October 2, 2018. 27/48 Procent