Vårdguiden Omslag
Vårdguiden Notiser
Vårdguiden Innehåll
Vårdguiden Tema Prostata: Känslig körtel kan ge pr
oblem
Vårdguiden Godartad prostataförstoring
Vårdguiden Jan-Olof: "Jag blev som en 25-åring ige
n"
Vårdguiden
Vårdguiden Prostatit: Undvik stress och kyla
Vårdguiden Prostatacancer: harmlös eller livshotan
de?
Vårdguiden Den rena läran
Vårdguiden Ett stick för livet
Vårdguiden Riskabelt festande
Vårdguiden Tango som terapi
Vårdguiden
Vårdguiden Hitta din dans!
Vårdguiden En knöl i arv
Vårdguiden Amningens ABC
Vårdguiden Dina synpunkter är viktiga Dina synpunk
ter är viktiga Som patient har du rätt att bli bemött med respekt av personalen i hälso- och sjukvården. Du ska få en bra vård av god kvalitet. Vårdpersonalen ska också ge dig den information du behöver för att kunna vara delaktig i din vård. TEXT ANNA SJÖKVIST Om du inte är nöjd med den vård som du fått eller är missnöjd med bemötandet, har du rätt att klaga och lämna synpunkter. Det kan vara bra att be om ett skriftligt svar för att i lugn och ro kunna läsa svaret och undvika missförstånd. Klaga direkt hos vårdpersonalen Det är bra att i första hand vända sig direkt till den läkare, tandläkare eller vårdpersonal som har undersökt och behandlat dig. Ofta kan missförstånd och oklarheter redas ut på det sättet. Du kan också vända dig till verksamhetschefen vid den enhet som du besökt. Vill du klaga på kommunal hälso- och sjukvård, till exempel hemsjukvård, vänder du dig till kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, även kallad mas. Patientvägledare På de större sjukhusen fi nns särskilda patientvägledare. Om du till exempel känner dig illa bemött eller på annat sätt är missnöjd med vården, kan du kontakta pati ent - vägledaren. Den personen kan hjälpa till och hänvisa vidare om du inte är nöjd med svaret eller bemötandet efter att först har vänt dig direkt till sjukvårdspersonalen. Patientnämnden tar emot klagomål Om ditt problem kvarstår, eller om du vill vända dig till en fristående instans, kan du kontakta Patientnämnden. Här kan du få råd och stöd, lämna synpunkter och klagomål och få information om dina rättigheter inom i stort sett all offentligt fi nansierad hälso- och sjukvård samt tandvård. Du kan ta upp frågor som gäller till exem1177 Vårdguiden nr 3 2016 pel bemötande, medicinering, avgifter, sekretess frågor och vårdgaranti. Det kostar inget att vända sig till Patientnämnden och du kan framföra dina synpunkter skriftligt eller per telefon. Patientnämnden avgör inte om sjukvårdspersonalen begått något fel utan handlägger ärendet som sedan går vidare till verksamhetsansvariga i vården eller till Inspektionen för vård och omsorg, ivo. Inspektionen för vård och omsorg Har du råkat ut för en vårdskada kan du anmäla den till ivo. Tycker du att patientsäkerheten varit dålig i samband med vård eller behandling kan du anmäla det. ivo utreder i regel inte händelser som är mer än två år gamla. En anmälan kan leda till att ivo riktar kritik mot en vårdcentral, ett sjukhus, en tandläkarmottagning, ett äldreboende eller mot hälso- och sjukvårdspersonal. Både din anmälan och ivo:s beslut är offentliga handlingar och kan läsas av alla som vill. Patientförsäkringen Om du har fått en vårdskada kan du ansöka om att få ersättning för sveda och värk och för invaliditet. Det kan till exempel vara om du smittats vid en behandling, att du fått felaktig diagnos eller felaktig ordination av läkemedel. För att kunna få ersättning måste skadan anmälas till Löf, Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. En kurator eller ett pati entvägledare på den mottagning som utförde behandlingen kan hjälpa till att göra en anmälan. Läkemedelsförsäkringen Om du skadats av att ett läkemedel gett oväntade biverkningar gäller Läkemedelsförsäkringen, lff. Naturläkemedel eller homeopatiska läkemedel omfattas inte av försäkringen. Vanligtvis får du inte ersättning för skador som beror på välkända biverkningar eller om läkaren informerat dig om riskerna med läkemedlet. Du anmäler skadan genom en blankett på Läkemedelsförsäkringens webbplats. Hit kan du vända dig Patientnämnden i Stockholm E-post registrator@pan.sll.se Telefon 08-690 67 00 patientnamndenstockholm.se Inspektionen för vård och omsorg, IVO Telefon 010-788 50 00 Måndag, onsdag – fredag 9 – 12, 13 – 16. Tisdag 9 – 12, 13 – 15 På IVO:s upplysningstjänst för privatpersoner kan du via ett webbformulär ställa frågor, komma med synpunkter och lämna anonyma tips på missförhållanden. Om du vill klaga på vård eller omsorg, kontakta gärna IVO:s upplysnings tjänst inför din anmälan. ivo.se/for-privatpersoner MER INFORMATION 1177.se under fl iken Regler och rättigheter. lof.se lff .se 21
Vårdguiden Våga fråga och rädda liv!
Vårdguiden Överlevaren
Vårdguiden Så kan du prata om självmord
Vårdguiden En "egen" sjuksköterska
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden bebis på väg?