Årsredovisning 2017 1
VK Media AB Sture Bergman, vd och koncernchef VK
Media. Intensivt år med många förändringar 2017 går till historien som ett av VK Medias intensivaste utvecklingsår. Bakgrunden till detta är och digitaliseringsgivetvis det enorma utvecklingstryck som finns på hela medieindustrin och som i huvudsak drivs av starka aktörer på den amerikanska västkusten. VK Media står sig bra i jämförelse med de flesta lokala och regionala mediebolag, men vi behöver säkerställa att vi också i framtiden har tillräckliga förmågor för att bedriva kvalificerad lokal journalistik och erbjuda konkurrenskraftiga annons- och kommunikationslösningar. Därför sattes en ny djärv målsättning för koncernen, nämligen att VK Media år 2021 ska ha en digital omsättning om 120 miljoner kronor, där hälften kommer från våra privatkunder och andra hälften från företagsmarknaden. Ledning och styrelse konstaterade tillsammans att det krävs extraordinära insatser för att klara detta utmanande mål. Samtidigt som vi investerar för vår framtid vill vi bibehålla en stark organisation. Vi utgår därför från att rörelseresultatet de närmaste åren kommer att vara negativt, för att i slutet av perioden återigen vända uppåt. Årets negativa resultat följer den planen. Utan vår starka balansräkning och vårt finansiella resultat hade detta varit svårt att genomföra. Därför är vi särskilt tacksamma för vårt delägande i fastighetsbolaget Gazette som via stabila hyresintäkter och låg ränta har bidragit med ett viktigt finansiellt tillskott till koncernen. Effektiviseringar Bärande i vår strategi är också att säkerställa och vårda vår printverksamhet, den är fortsatt viktig för vårt kassaflöde. Kostnadskontroll och effektiviseringar kommer fortsatt att gå hand i hand med investeringar och satsningar. Det är imponerande att se hur våra medarbetare tar sig an de svåra men för framtiden helt avgörande frågorna. Under slutet av 2017 genomfördes därför organisationsförändringar som innebar 14 färre tjänster. De största förändringarna genomfördes på redaktionerna och från början av 2018 är ett utökat redaktionellt samarbete etablerat. Att investera och satsa på digitala produkter och tjänster och samtidigt rationalisera inom andra verksamhetsdelar, kommer under perioder att skapa spänningar i organisationen och utmana ledare och medarbetare. Dessa spänningar är svåra att undgå, men vi kommer göra vårt bästa för att transformationen snarare ska stimulera och utveckla vår organisation och våra medarbetare, än orsaka onödig smärta. Anledningar att fira Vår kärna är den publicistiska verksamheten och ännu ett år fick VK:s redaktion fira framgångar. 2017 utsågs redaktionen till Sveriges bästa redaktion och VK:s kulturredaktör Sara Meidell fick ta emot Publicistklubbens nationella pris Guldpennan. 2017 fick vi också fira vår 100-åring Folkbladet, vars läsare sätter stort värde på sin tidning. Det är inte bara en tidning, Folkbladet står också för en långvarig och viktig relation. Något som också blev tydligt i samband med att flera av våra läsare deltog på vårt 100-årskalas i Lycksele. I början av 2018 lättades också oron för Folkbladets presstöd, då regeringen presenterade en bred uppgörelse där pressstödet säkras för ett antal år framöver. Exakt hur detta kommer att utformas blir klart under året. Under hösten har vår tryckeriverksamhet förberett tryckningen av de bägge kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen. Från februari 2018 trycker VK Media därmed tidningarna VK, Folkbladet, Totalt Umeå, DN, Di, Expressen, Aftonbladet, Västerbottningen, Mellanbygden och Lokaltidningen. Ovanstående händelser är ett axplock av händelser och initiativ under 2017. Vi är fast beslutna att med samma vilja och energi ta oss an de möjligheter och utmaningar som 2018 ger. Transformationen av VK Media kan liknas vid multisport. Det kräver kunskap och förmåga i många grenar i kombination med styrka och uthållighet. STURE BERGMAN Vd och koncernchef VK Media Årsredovisning och koncernredovisning 2017 för VK Media Text: VK Media Foto: Peter Öberg & Eva Gerhardsson 2