Årsredovisning 2017 1
Årsredovisning 2017 Utveckling och förnyelse för
framtiden Vi befinner oss nu mitt i förnyelsen av den tekniska grundplattform som ska ge våra digitala kunder och läsare en ännu bättre upplevelse när de nyttjar våra tjänster. Användarvänlighet, enkelhet och en mer personanpassad upplevelse är områden vi fokuserar på. Vi har också målsättningen att automatisera och effektivisera koncernens interna arbete så att mer tid kan läggas på det som skapar kundnytta. Ett viktigt steg vi tog under året var att samla data om våra användare och kunder i en och samma databas. Det här möjliggör analyser och att vi kan skaffa oss kunskap och insikter om vad våra läsare uppskattar på våra sajter, i våra produkter och tjänster. Utifrån dessa kundinsikter kan vi utvecklas och bli ännu mer relevanta. Kund- och användardata är också en viktig bas i utvecklingen av försäljningsarbetet online, det vill säga där riktade erbjudanden och kommunikation kan hanteras effektivt via våra sajter och där hela köpet enkelt kan utföras på nätet. På så sätt kommer vi bli bättre på att få nya kunder men också lojalisera befintliga kunder. Ett annat av våra projekt under året har varit att utveckla algoritmer med vars hjälp redaktionerna kan publicera artiklar utan att behöva lägga tid på att redigera in artikeln på sajten. 2018 fortsätter vi arbetet med fler viktiga funktioner som redaktionerna behöver för att effektivt planera, producera och publicera innehåll som är anpassat efter den enskilde läsarens beteende och behov. Den digitala annonsmarknaden står under mycket hårt tryck och även här är det viktigt att bedriva utveckling. Vi har bland annat utvecklat kundspecifika självbetjäningslösningar där annonsören kan ändra innehållet i sina annonser. Vi har också arbetat hårt med att integrera nya annonsformat som motsvarar prestandaoch säkerhetskrav. 2018 är målsättningen att utveckla fler självbetjäningslösningar för de vanligaste digitala annonsköpen, men även fler annonsformat som möter kraven från marknaden. Arbetet med att utveckla de digitala tjänsterna pågår ständigt. Under året lanserades bland annat en ny app för Affärsliv24. En viktig del i vår strategi är att hålla en hög utvecklingstakt av produkter som driver tillväxt. Under året har vi bland annat vidareutvecklat Affärsliv24, som nu finns som prenumeration och har en ny app. I början av 2018 lanserar vi också Umeå X – vår digitala satsning på lokalt livsstils- och nöjesinnehåll. Inom VK Media finns ett fantastiskt stort engagemang och kunskap kring Flera framgångar och positiva besked 2017 resulterade i flera framgångar för Daily Print – den största av dem var att Bonnier och Schibsted valde att lägga alla sina tryckuppdrag för Norrland hos oss. Efter att vi tidigare tryckt Dagens Nyheter och Dagens Industri ville nu Bonnier och Schibsted hitta ett tryckeri som kunde producera samtliga dagstidningar inom deras ägarstrukturer för norra Sverige. Daily Print vann upphandlingen! Med det positiva beskedet följde ett arbete under våren med att utforma kontrakt samt att upprätta och genomföra en plan där alla delmål i den stora förändringen tidsattes. Under hösten genomfördes även en omorganisation för att hitta nya scheman för personalen samt jobbet med att uppnå alla de uppsatta delmålen. Den stora bedriften gjordes av serviceavdelningen som förutom de akuta arbetsuppgifterna genomförde ett antal ombyggnationer för att tryckeriet produkterna. skulle klara de nya Förutom arbetet med att Stabilt resultat för Gazette Gazette redovisar ett resultat efter finansnetto på 77,6 miljoner kronor att jämföra med 79,3 miljoner kronor 2016. Hyresintäkter och driftöverskott håller en stabil nivå och ligger i linje med föregående år. Vidare gynnas bolaget av dagens låga räntenivåer. Daily Prints Leif Carlsson och Jimmy Torgarden. omstrukturera produktionen inför 2018 löpte de ordinarie uppdragen på utan störningar och på ett kostnadseffektivt sätt. Vi deltog även i årets tävling bland tryckerier i Sverige. Vi vann kategorin Övertryck, som handlar om hur exakt tryckeriet kan producera rätt upplaga. Dessutom knep vi andraplatsen i kategorin Total makulatur där man mäter allt svinn som är kopplat till tryckuppdraget. THOMAS SANDSTRÖM Teknik- och produktionschef Daily Print I slutet av året har en fastighet avyttrats och efter avyttring uppgår den uthyrningsbara ytan uppgår till knappt 126 000 m2 och bolaget äger 15 fastigheter. Under året har investeringar om cirka nio miljoner kronor genomförts i bolagets fastigheter. FASTIGHETSBOLAGET GAZETTE AB Flerårsöversikt* (Tkr) 2017 Hyresintäkter 141 064 Resultat efter finansiella poster 77 647 Balansomslutning Soliditet (i %) 2016 142 153 hur vi kan utvecklas till att bli en mer digitalt mogen verksamhet. Det är en av våra styrkor och det som gör att vi kan ta så stora kliv framåt. FOTO: HENRIK KARMEHAG MARIE-LOUISE JARLENFORS Operativ chef / COO VK Media 2015 141 267 79 350 76 169 1 854 545 1 832 467 1 813 302 37,1 37,0 37,0 *) Uppgifter om resultat och ställning för Fastighetsbolaget Gazette AB ovan baseras på bolagets årsredovisning upprättad enligt IFRS, men har omräknats till K3 vid beräkning av resultatandel enligt kapitalandelsmetoden som inkluderas i VK Medias resultat. Se vidare under våra redovisningsprinciper och not 7 respektive 22. 3