Årsredovisning 2017 1
Årsredovisning 2017 Fortsatt stark digital tillvä
xt digitala annonsförsäljning med mer än fem procent under 2017 och det visar på vikten och nyttan för annonskunderna att synas i rätt miljö och sammanhang. Digitala lokala nyhetsmedier med relevans och stark räckvidd är fortsatt att räkna med. 2017 var ett framgångsrikt år för radion. På bilden Maria Höglund, mediesäljare, och Stefan Sjöberg, radio traffic/sälj/teknik. Året bestod av både utmaningar och framgångar. Print fortsatte att utmanas av digitaliseringen i samhället och mycket arbete lades därför på optimering av printprodukterna för att möta dessa strukturförändringar. En printprodukt som visade tillväxt var ibladning. Det verifierar vår uppfattning att print fortsatt är en stark reklambärare och att printbaserad reklam och marknadsföring ger kunderna effekt. Radio var ett av våra starkaste produktområden under 2017 och där var tillväxten cirka 14 procent. Det var därför extra roligt och viktigt att vi vann anbudsstriden för det regionala radiotillståndet i Västerbotten för de kommande åren. Den digitala tillväxten fortsatte under 2017 och det är mobilen och dess annonsformat som driver på tillväxten, ökningen för mobilt var 32 procent. Det är en allt mer konkurrensutsatt marknad och det är inom det digitala området det sker flest etableringar, vilket synliggörs genom ett stort antal nystartade medie- och digitala säljbyråer. Detta medför prispress, ökat utbud och ökat totalt tillgängligt annonslager på marknaden. Trots det så lyckades vi öka vår totala De kompetensutvecklande insatserna fokuserades på mer individuella utbildningsinsatser för att på ett effektivt sätt ta tillvara varje individs styrkor. Satsning på utbildning för rådgivnings- och säljkompetens inom sociala medier och programmatiska digitala annonsköp genomfördes på ett antal mediesäljare under 2017. Vår eventbyrå Jippo genomförde ett flertal framgångsrika uppdrag, exempel på detta är konferenser, nyöppningar och temaresor. Under 2017 startade vårt säljuppdrag för Schibsteds digitala produkter vilket ytterligare har stärkt vår produktportfölj samt gett oss möjligheter att bearbeta nya geografiska marknader. Aftonbladet.se och svd.se med flera är premiumsajter med bra räckvidd och relevanta målgrupper som både kompletterar och berikar våra egna kanaler och därmed stärker vårt totala erbjudande till marknaden. Att verka i en region med tillväxt ger oss möjlighet att fortsätta utveckla befintliga och nya produkter för annonsmarknaden. Bredden och djupet på vår medieproduktportfölj i kombination med information, utbildning och ett aktivt säljarbete är nycklarna för ett framgångsrikt 2018. MICHAEL BURMAN Försäljnings- och marknadschef VK Media Ökad tillgänglighet och fler alternativ för läsarna Ett intensivt arbete för att lägga grunden till en bättre kundupplevelse och ett högre kundvärde kännetecknade året. Vi har utvecklat, byggt och implementerat nya systemplattformar och IT-lösningar inom ett flertal områden. Under 2017 bytte vi prenumerationssystem och implementerade ett nytt kundhanteringssystem. Vi hoppas att dessa nya system ska effektivisera vårt interna arbete och därigenom ge våra kunder en bättre och snabbare service. Vi sajterna vk.se och folkbladet.nu ger prenumeranter möjlighet att läsa Plusinnehåll på båda nyhetssajter – oavsett vilken tidning kunden prenumererar på. satte även fokus på förbättrade betalväggar, nya prenumerationssidor och förberedelse för fler betalsätt – för att göra det enklare att bli kund. Parallellt med det har vi även arbetat för att göra våra prenumerationer ännu attraktivare. Några exempel på det är: • En ny och gemensam inloggning för nyhets• Med den nya tjänsten Sveriges lokalnyheter delar vi vårt digitala innehåll med Mittmedia, Hall Media och Sörmlands Media. Det innebär att våra prenumeranter får tillgång till allt Plusmaterial på närmare 40 nyhetssajter och appar. Helt kostnadsfritt. Tjänsten har på kort tid fått positiv respons från kunder. • Vår uppskattade Kundklubb är numera gemensam och exklusiv för VK och Folkbladets prenumeranter. En av fördelarna med nya Kundklubben är att den är fylld med ännu fler erbjudanden. Populära prenumerationer Intresset för våra digitala prenumerationer fortsätter att öka och för att möta kunders önskemål under lanserade vi två nya prenumerationspaket året: ett paket för de läsare som endast vill prenumerera på Plusmärkt material på vk.se, och ett paket för de som endast är intresserade av näringslivsnyheter. Med en Affärsliv24-prenumeration får kunder bland annat tillgång till appen Affärsliv24 och bevakningstjänsten Mitt Affärsliv. De populäraste produkterna är fortsatt våra digitala prenumerationspaket, där e-tidningen ingår. Fler och fler ser fördelar med e-tidningen och antalet läsare ökar stadigt. Miljöskäl är en, bekvämlighet en annan, men tillgängligheten är kanske den viktigaste. Vi ser även att fler och fler familjer väljer våra helgULRIKA NÄSVALL Privatmarknadschef VK Media Känn dig som hemma i hela Sverige Tjänsten Sveriges lokalnyheter ger våra prenumeranter tillgång till cirka 40 nyhetssajter i Sverige – kostnadsfritt. 5 paket, där de får papperstidningen på fredagar och lördagar, då de har mer tid till läsning. Övriga dagar håller de sig uppdaterade via våra sajter eller våra etidningar. ÄSTAN