STT 1
12 STT Vecka 35 onsdag 31 augusti 2016 TRANEMO BY
GDEN När det började ryka vid strandkanten, var brandkåren inte långt borta. Kinnas första brandbil modell Chevrolet 1928. SJÖUTSIKT. Miljön kring Hofsnäs herrgård ger Sportvagnsträffen ett svårslaget mervärde. Bilen närmast, en Indigo 3000. FOTO: VIAVINGA Antikhandlare Tomas Johansson, Limmared, och Ulrika Kullenberg, Textilmuseet, vid ett 60-talsdukat köksbord. Tio år av sportvagnsentusiasm LÄNGHEM Solen leker i nyputsad krom, klassiska former möter hetaste designen, kända märkesvidunder, smarta hemmabyggen och mycket publik. Då är Sportvagnsträffen precis som arrangörerna vill ha det. Och precis så var det i lördags när den elfte upplagan av träffen presenterades på Hofsnäs. I år låg fokus på svenska sportbilar. De är kanske inte så många, men nog så sevärda. Förutom välkända Volvo P1900, dess efterföljare P1800 och Saab Sonett, visades Indigo 3000, Ginetta G34R, en RPB Piraya tillverkad i Burträsk och, som kronan på verket, en Koenigsegg tillverkad som en prototyp och numera hemmahörande på Motala motormuseum. Dock kan även en Koenigsegg trilskas och när det var dags att köra upp på scenen gav den inte ett ljud ifrån sig. Men var finns det en elit av motorkunniga om inte på Sportvagnsträffen? Någon tanke på att ge upp fanns givetvis inte hos varken Björn Gren från Verktygsboden i Borås, eller Daniel Carlsson från Sjömarken, som var de båda mest ihärdiga. Daniel, som för övrigt är stolt ägare till Ginettan, pausade och torkade nödtorftigt av sina oljiga händer i gräset. – Jag som sa att idag skulle jag inte meka! Men tillfället att få tampas med Koenigsegg är ju svårt att motstå. Spänningen steg, publiken runt mekanikerna tätnade. Och visst lyckades de. Motorn vrålade igång och Ulf Hermelin, som är en av bilens delägare, körde upp på scenen så gruset sprutade! Men även för inte lika motorhängivna fanns det pärlor. Bohuslän big band till exempel, som intog scenen vid mera än ett tillfälle. Och det visades 60-talsdesign av Textilmuseet i samarbete med antikhandlarna i Limmared. Perstorpsbord, stringhylla, kobratelefon, korta kjolar, optiska mönster, starka färger, men också det sobra à la Jacqueline Kennedy. Och Sportvagnsträffens initiativtagare, Roland Haraldsson, bara myste: – Helt lysande! Vackert jättemycket glada väder, människor och fullt med härliga bilar. Mera går inte att begära. ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com Dagens dragplåster nummer ett - en Koenigsegg i prototyputförande. Dags för start med Ulf Hermelin vid ratten. Men vad nu? Inte minsta brum? Lars Edwardsson, Verktygsboden, ser brydd ut. Motorhuven av - ett inte helt enkelt företag. Mera utrymme behövs - tänk att få ”putta” en Koenigsegg! Björn Gren, inkallad från Verktygsboden, och Daniel Carlsson, ägare till den Ginetta G34r som är parkerad bredvid, kommer också till undsättning. Ginetta G34r 1997, ägare Daniel Carlsson, Sjömarken.