Advokaten 1
slog exempelvis att våldtäkt kan betraktas som br
ott mot den internationella humanitära rätten. Även processuellt har tribunalerna vaman inte alltid lyckats skapa förtroende för rättskipningen rit nyskapande. Här har common law och civil law förenats, och domare, advokater och åklagare från de olika systemen och många olika rättskulturer har lyckats arbeta tillsammans. Liksom på många andra områden har ICTY och ICTR varit föregångare och ICC har tagit efter deras modell. Att bygga upp en helt ny rättsordning är naturligtvis inte billigt. De internationella domstolarna kritiseras emellanåt för att kosta allt för mycket, inte minst utslaget på hur många som åtalas och döms. Ett annat problem är att Advokaten Nr 7 • 2009 i det samhälle som brotten begåtts. Mark Ellis pekar på att detta särskilt gäller de domstolar som har sitt säte i andra länder än de där brotten begåtts, som ICTY, ICTR och ICC: – Människor kan inte se rättvisan i arbete, rättsutkrävandet är fjärmat från scenen för brotten och de som drabbats av dem, säger han. Att domstolen finns på plats i det land saken gäller hjälper alltså domstolen att bli effektiv och uppfattas som legitim. Samarbete och genuint engagemang från det aktuella landets regering är en annan viktig framgångsfaktor. Specialdomstolen för Sierra Leone nämns ofta som ett exempel på detta. I Kambodja, som också begärde hjälp av FN, har samarbetet med regeringen inte fungerat lika bra. » 23