Tidningen Kosmetik 1
Exotiska ingredienser i Hawaiian Tropic 4 Kokosnö
t. Återfuktande och mjukgörande. Innehåller antioxidanter. 4 Tempelblomma. Uppfriskande. 4 Mango. Återfuktande med vitamn C och E. 4 Guava. Återfuktande med vitamin C. 4 Passionsblomma. Sammandragande och uppfriskande. Hawaiian Tropic Etablerades: 1969. Grundare: Ron Rice. Ägare: Edgewell. Huvudsäte: Connecticut i USA. Produktsortiment: Ett brett sortiment av solskyddsprodukter, lotions och oljor för ansikte och kropp. Kultprodukt: Tropical Tanning Oil. Storsäljare: Sololjorna spf 30. Största marknaderna: USA, Mexiko och Kanada. Aktuell med: Nya konceptet Aloha Therapy som lyfter märkets rötter från Hawaii. Försäljningskanaler: Dagligvaruhandeln, parfymhandeln, apotek. Tillverkning: USA. Distributör i Sverige: Tradebanco. 4 Taro-rot. Rik på antioxidanter och betakaroten. 4 Papaya. Återfuktande med vitamin B, C och E. 4 Aloe Vera. Lugnande, återfuktande och läkande. 4 Eukalyptus.Kylande och uppfriskande och antiinflammatoriskt. Men tävlingarna är nu nedlagda och i produktsortimentet finns i dag ett brett utbud av solprodukter och både lotions och oljor för ansikte och kropp med hög solskyddsfaktor. Sedan 1990 samarbetar Hawaiian Tropic med International Skin Cancer Foundation för att bekämpa hudcancer och betona vikten av säkert solskydd. Fokus på ett aktivt liv på stranden kännetecknar också varumärket. Hawaiian Tropic Sverige och Tradebanco,distributör av Hawaiian Tropic i Skandinavien, samarbetar sedan 2005 med Surfakademin, Skandinaviens största surfreseföretag, som driver surfcamps i attraktiva surfingorterna Biarritz i Frankrike, Galicien i Spanien, Santa Teresa på Costa Rica och North County i södra Kalifornien. Med det nya konceptet Aloha Therapy, omarbetad logo och en ny image, vill Hawaiian Tropic ännu mer lyfta fram att det är ett livsstilsmärke med rötter från Hawaii, ön som förknippas med sol, strand, hav, kokosdrinkar, färgsprakande blommor, en exotisk miljö och doft av paradiset. Det nya konceptet innebär också ytterligare fokus på ett aktivt liv på stranden som surfing och att förena detta med kraven på både ett högt solskydd och ett skydd som är lätt att applicera, torkar snabbt och återfuktar. Hawaiian Tropic fortsätter att växa och försäljningsutvecklingen för märket ser ljus ut även i Sverige. 1999 låg försäljningen på blygsamma drygt 1,2 miljoner SEK. 2016 hade försäljningen ökat till närmare 40 miljoner SEK. 4 2012 Fokus på konceptet med solskydd och hudvård. Silk Hydrationserien lanseras. 2010 Introducerar torr-oljor med högre SPF, nytt på marknaden. 2013 Tävlingen Miss Hawaiian Tropic läggs ner. 2016 Lanserar Air Soft pumps – snabbtorkande lotions i pumpflaska. 2017 Fokus på solskydd som återfuktar och torkar snabbt, anpassat för ett aktivt liv på stranden- och åter till det Hawaiianska arvet. Kosmetik 2-2017 27