Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | PROFIL ORIGINS I NY FÖRPACKNING Expansi
va skönhetsföretaget Origins lanserar nu en ny grafisk profil och förvandlar sina butiker världen efter nya designkonceptet som bättre ska matcha varumärkets kärnvärden och få fler kunder att känna sig hemma i butiken. text GUNILLA KeMPe Origins vill med omdaningen ge varumärket en mer modern framtoning och därigenom kunna bredda sin målgrupp och nå ut till fler yngre skönhetskonsumenter. – Med nya designkonceptet vill vi ännu mer lyfta fram våra kärnvärden, som verkligen ligger i tiden, säger Gustaf Törling, global kreativ direktör, Origins, och pekar på företagets grundfilosofier; Look Good, Live Good, Do Good och Feel Good. Dessa värden handlar såväl om vårt utseende och naturliga ingredienser som vår livsstil, vad vi äter och tränar, och att bidra till en mer hållbar miljö och ett holistiskt synsätt, helhetstänk, som får oss att må bra. Never stop discovering och en stark drivkraft att hela tiden upptäcka något nytt sammanfattar kärnan i Origins. – Att upptäcka världen och inspireras av trender, lokala traditioner och teknik från hela världen och bidra till välbefinnande för både kropp, själ och planeten och en genuin positiv upplevelse av livet, naturen och skönheten, utmärker Origins. Alla produkter har en aromatherapeutisk blandning av 100 procent naturliga eteriska oljor för att ge unika sinnliga upplevelser. Att förena natur och vetenskap och skala bort allt dåligt och skapa en hudvård för alla är en viktig drivkraft. Så med en ny grafisk design och en mer välkomnande butiksmiljö vill Origins nu mer 30 Kosmetik 2-2017 appellera till företagets grundläggande värden om välbefinnande och kopplingen till naturen. - Det handlar om en global förnyelse, men anpassad efter den lokala kulturen, och om en ny grafisk ”grön” design inspirerad av naturen och ett enkelt stilrent, men samtidigt levande färgkoordinerat bildspråk, säger Gustaf Törling. I butiken som nu andas färgstark frodig natur och hemkänsla kan kunderna både handla, testa produkter och få kostnadsfri miniansiktsbehandling och hudvårdstips och personliga gratisprover. Origins är ett skönhetsmärke på stark tillväxt. I Sverige har tillväxten ökat med 100 procent i månaden under det senaste året och sedan i januari i år då Origins ingick ett exklusivt partnerskap med Kicks finns märket på alla Kicksbutiker i landet. I Danmark är varumärket det näst mest sålda inom anskiktshudvård efter Clinique. I England är Origins marknadsledande inom ansiktsmasker, i Asien nummer ett när det gäller krämer med antioxidanter och i Norden det ledande märket inom masker. Origins profilerar även med engagemang för miljön. Förpackningarna är återvinningsbara och för varje såld produkt planteras ett träd. Hittills har Origins planterat över 600 000 träd runt om i världen. Ingredienserna till Origins produkter hämtas från hela världen och såväl växter och jorden som havet, men produktutveckling – med laboratorium i New York- och produktion sker i USA. Q Gustaf Törling.