Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | KAMPANJ Med den nya värdedrivna kampanj
en vill Max Factor också återknyta till varumärkets nästan 100 åriga arv från grundaren Max Factor vars drivkraft var att ge möjlighet för alla kvinnor att framhäva sina unika drag och sin skönhet, som ögonen, blicken, brynen, huden, kindbenen eller kanske munnen, leendet. Varje kvinna har något fint drag som hon är stolt över och kan lyfta fram, menar Max Factor i den aktuella kampanjen, där man vill inspirera kvinnor att lyfta fram sin egen speciella faktor- det personliga unika. MAX FACTORS NYA REKLAMGREPP sk INDIVIDUELL Med Max Factors aktuella kampanj #myfactor med såväl onlineannonsering som kampanjfilm på Youtube vill man få främst unga skönhetskonsumenter att se på smink på ett nytt sätt. Budskapet är; istället för att fixera dig vid att dölja det som du är missnöjd med – lyft fram det som du är nöjd med! text GUNILLA KeMPe Nytt är att Max Factor denna gång vill skapa värde kring varumärket istället för att lyfta fram produkter. – Vi är övertygade om att alla är vackra och att skönhet är någonting individuellt som bestäms av varje person, säger Rozemarijin Koppenaal, Marketing Director Europe, Max Factor. Med kampanjen vill vi uppmana alla kvinnor att vara självsäkra i sitt utseende och uttrycka det med lekfullhet. Smink ska inte vara någonting man gömmer sig bakom. Smink ska framhäva din personlighet och din faktor och vi kan hjälpa kvinnor till att vara mer av den de är eller vill bli. Genom att skapa och förmedla ett positivt budskap kring skönhet, som står för lustfyllt nytänkande, vill Max Factor framförallt engagera unga tjejer. Välkända unga skandinaviska kvinnor deltar i kampanjen för I Sverige deltar artisten Miriam Bryant och socialamediaprofilerna Victoria och Elizabeth Lejonhjärta i kampanjfilmen, och i Norge och Danmark bland andra skådespelerskan SarahSofie Boussnina, modellen Veneda Budny, sångaren Tomine Harket och författaren och bloggaren Linnéa Myhre. – Jag har insett att jag en massa egenskaper att vara stolt över och som jag verkligen gillar med mitt utseende. Jag hoppas att Max Factors kampanj #myfactor inspirerar andra kvinnor att tänka positivt och våga fokusera på det vackra de besitter, både karaktärsdrag och fysiska egenskaper, säger Miriam Bryant, artist som deltar i Sverige-kampanjen. Elizabeth och Victoria Lejonhjärta, som också deltar i kampanjen instämmer: – För oss handlar #myfactor-kampanjen om att man kan älska sig själv oberoende av hur väl ens kropp eller person förhåller sig till normer, och det känns viktigt. Q Kosmetik 2-2017 33 önhet I FOKUS att inspirera, väcka och få fler kvinnor/tjejer att se på makeup som ett verktyg för att lyfta fram sin individuella skönhet istället för att fokusera på att skyla över och trolla bort skavanker. I kampanjen hyllar och lyfter deltagarna med stolthet, glädje och en självsäker attityd fram de drag och egenskaper hos sig själva som de är mest nöjda med och ger sin personliga syn på skönhet.