Tidningen Kosmetik 1
ENTREPRENÖR | NYA MÄRKEN Kända hudvårdsinnovation
er från Korea är bb-cream, bb-cushion, cc-cream, sheetmasks, ansikts- och ögonmasker, essenser och ampuller. Märken som finns på Cecilia Ortmark Söders webbshop glowid.se. Klairs, som är ett prisvinnande märke, Hygge, som är ett innovativt all-in-one märke och LJH, som är Koreas första cosmeceutical hudvårdserie. >> med tusentals varumärken som konkurrerar om marknadsandelar. Det är därför de har möjlighet att lägga en massa pengar på forskning och utveckling, vilket får skönhetsföretag att sträva efter nya och bättre innovationer. Koreanska skönhetsmärken är kända för att använda naturliga ingredienser som till exempel honung, risvatten, svart socker, lakritsrot, kol och brunalg. – Detta tillsammans med ny teknologi ger fantastiska produkter som samtidigt är väldigt snälla mot huden. I Korea har större delen av befolkningen känslig hud, så därav anledningen till att företag har fokus på den typen av produkter. När det var dags att återvända till Sverige köpte Cecilia med sig en mängd produkter, dock mycket medveten om att dessa en dag skulle ta slut. – Jag började därför direkt kolla vad som fanns hemma i butikerna. Till skillnad från Korea är det mesta orimligt dyrt här i Sverige. 36 Kosmetik 2-2017 I en vänding blev hennes största intresse en affärsidé. Hon beslöt sig för att välja ut de bästa och mest innovativa produkterna som finns på den koreanska marknaden och ta dem till Sverige. Hittills har hon lyckats få Klairs, som är ett prisvinnande märke, Hygge, som är ett innovativt all-in-one märke och LJH, som är Koreas första cosmeceutical hudvårdserie, framtaget av dermatologer. I januari 2017 öppnade hennes webbshop glowid.se. – Jag är jätteglad över att få in dessa varumärken till Sverige och jag är överraskad över både mottagande och intresse. Cecilia Ortmark Söders mål är förutom att sälja online att även nå ut till butiker. – Jag ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter av koreansk skönhet och att göra denna värld lättillgänglig även för svenska kvinnor. Q K-beauty rutinen Steg 1. Dubbeltvätten 1: För att ta bort all oljebaserat smink, solkräm och föroreningar, börjar man med en olje-tvätt. 2: För att få bort den vattenbaserade smuts som kan ligga kvar, används en skum eller krämtvätt. Steg 2. Peeling Använd en mild, icke-irriterande peeling 2-3 gånger per vecka för att främja cellförnyelsen, lösa upp tilltäppta porer och möjliggöra för de produkter du använder att absorbera lättare. Steg 3. Toner I västvärlden är tonern till för att ta bort resterande smuts. I Korea används den för att återställa pH-balans, lite för att rengöra, men mest av allt för att ge näringsämnen och mjukgöra huden. Den förbereder huden för resterande steg och låser in fukt så att huden inte blir torr efter tvätten. Steg 4. Essenser Dessa brukar vara lite mer flytande och mindre koncentrerade än serum. Syftet är att återfukta huden ytterligare och att förbereda huden för serum. Steg 5. Serum och ampuller Dessa är formulerade med aktiva ingredienser som är inriktade på särskilda behov utefter hudtyp, såsom fina linjer, rynkor, hyperpigmentering och uttorkning. Steg 6. Ögonkräm Steg 7. Fuktkräm En fuktkräm för att skapa en barriär som kommer att låsa in alla produkter du redan använt, i stället för att de avdunstar från huden. Steg 8. Ark masker eller Sheet masks Engångs ark-masker dränks med samma aktiva ingredienser som finns i serum och essencer, men är mer av en "a la carte" version som du kan använda vid behov när du känner att du behöver tex extra fukt. Det är därför bra att ha några masker med olika inriktning. Efter att ha lagt arket över ansiktet och haft den på mellan 10-20 min tar du bara av den och låter allt sjunka in i huden. Steg 9. Sovmasker Denna kräm som är fylld med aktiva ingredienser låter du vara kvar på din hud hela natten. Använd dem 2-3 gånger per vecka i stället för din vanliga fuktighetskräm. Steg 10. Solskydd Solkräm och bb-cream på morgonen innan du går ut. Källa: Glowid.se