Tidningen Kosmetik 1
GÄSTEN ELSE MARIE ØSTERGAARD Miqura Ägare och VD:
Else Marie Østergaard Huvudkontor: Silkeborg i Danmark Antal anställda: 5 Sortiment: Exfolierande silkeskokonger, återuppbyggande essenser, rengöringstvål, olika typer av arkmasker för såväl ansikte som händer och fötter. Dag- och nattkräm under produktion. Storsäljare: Peel Me Facial Tips, Miqura Golden silk before, Miqura moisturizing sheet. Antalet återförsäljare: I Danmak 300 Magazine. Salling Illum, Matas, apotek, hälsokost, kliniker och hudvårdssalonger. I Sverige exklusivt på Åhléns. Distributör i Sverige: E Saether. Kokonger i helt råsilke kokas i vatten två till tre minuter innan användning. Därefter sätts de på pekfingrarna för att försiktigt peela ansiktet. Dessa kan användas 4–5 gånger. Varje kokong består av 1,5 kilometer ren silkestråd. Nyfiken på INNOVATIONER MED TWIST Miqura är ett dansk hudvårdsmärke, där flera produkter är baserade på rent silke, lanseras nu i Sverige. Kosmetik har träffat Else Marie Østergaard, VD och grundare. Här får du reda på allt om silkets effekter på huden och hur Miquras Golden Silk odlas för att kunna användas i hudvårdsprodukter. text JeSSICA S KeMPe Vilken är din bakgrund? – Jag är utbildad hudterapeut sedan 2003 och drev en egen hudvårdsklinik i Silkeborg under tre år. Därefter var jag anställd på Douglas och på ett danskt skönhetsföretag. Men år 2012 valde jag att säga upp mig för att stata eget. Det var då jag etablerade Incosmetics, som är ett danskt distributörsföretag, som säljer produkter inom skönhet och hälsa på den danska marknaden, bland annat Konjac Sponge Co, Cellucup, Mythos, Bodytox och Teministeret. 8 Kosmetik 2-2017 Hur fick du idén till Miqura? – Jag är väldigt nyfiken på naturligt effektiv hudvård och drivs av innovationer med en speciell twist. En kväll då jag vanligtvis kollar av insta läste jag om de senaste trenderna och upptäckte silkeskokonger. Jag kände en mycket speciell känsla i magen och bestämde mig för att gå in på djupet om silkets effekter på huden. Jag läst olika studier. Jag förstod snabbt att detta var något jag ville nå ut med till konsumenter över hela världen och här startade hela äventyret Miqura. Hur lång tid tog det att producera de första produkterna? – Från idé till färdig produkt tog det 1,5 år. Vilken är din primära målgrupp? – Kvinnor i alla åldrar som vill ha en naturlig och annorlunda effektiv hudvård. Vad skiljer Miqura från andra märken som har silke i sina produkter? – Vårt silke, Miqura Golden Silk, är speciellt utvecklat i