AMES 1
OMSLAGSPROFIL – Jag tror absolut att man kan bo i
Norrköping och jobba i Stockholm, och tvärtom, säger Reidar Svedahl. Det är viktigt att komma ihåg att Ostlänken lika mycket kommer att vara ett sätt att resa till Norrköping som ett sätt att resa från Norrköping. Eftersom bostadsbristen är så mycket högre i Stockholm än i Norrköping spelar Ostlänken en stor roll framöver. Yttre Lidingö och Norrköpings inre hamn kommer att ha samma tidsavstånd till Stockholm. Det blir inte viktigt hur många kilometer man har till Stockholm, utan hur lång tid det tar. Vi blir en del av Stockholms arbets- och bomarknad. »Kommungränser är ointressanta ur många perspektiv« TEXT: DANIEL ATTERBOM FOTO: BJÖRN LISINSKI R eidar Svedahl (Liberalerna) är kommunalråd i Norrköping med särskilt ansvar för näringslivsfrågor. Han möter Affärsstadens utsände plus hund på sitt tjänsterum. Han är lika charmerande mot undertecknad som mot min hund. – Hundar är bra på att bedöma folk, säger han. Vi sätter oss på hans kontor. Eftersom jag behöver ström för att spela in intervjun sitter jag på Reidar Svedahls stol och han på besöksstolen. Han är en person som vet hur man får andra att känna sig trygga och bekväma. UTGÅNGSPUNKTEN FÖR DETTA samtal är att Reidar Svedahl vill starta en Ostlänkenskola. – I Norrköping, liksom i övriga Sverige, finns det invånare utan arbete. Vi har också en hel del nyanlända invånare som också är utan jobb. Bland dem finns det olika typer av utbildningsnivåer, från ganska lite till mycket hög. Samtidigt står vi, i snar närtid, i vårt område inför ett jättestort bygge: Ostlänken och allt kring den. Man pratar om att det största hotet mot Ostlänken är att inte hitta kvalificerad arbetskraft. Det blir lite konstigt, tycker jag, när man säger att vi har två jätteproblem idag i samhället, dels att många människor saknar jobb och dels att det är så svårt att hitta kvalificerad arbetskraft. Rimligen, om man är lite duktig och smart, kan man få det att gå ihop så att båda problemen minskar. Fördelen med Ostlänken är att vi ofta pratar om att det framöver blir svårt för människor som inte har en gymnasieutbildning 20 eller en högskoleutbildning att hitta jobb. Men kring Ostlänken, och en del andra projekt, finns det behov av folk som inte är högutbildade. Det är många som ska köra lastbil. Det är otroligt mycket som ska fraktas. Det är många som ska snickra, och så vidare. Människor med en yrkesutbildning kommer att efterfrågas jättemycket. Jag har inga aktuella siffror, men bland dem som kommer hit till Sverige finns det folk som är duktiga yrkesarbetare. De har jobbat i sina hemländer. Man är inte en duktigare snickare för att man är född i Sverige eller Norge än om man är född i Syrien. Det kanske är tvärtom. För alla de duktiga och kunniga yrkesarbetande människFAKTA: REIDAR SVEDAHLS YRKESKARRIÄR 1975–1979 Guide och platschef i Vingresors utlandsorganisation 1979–1983 Steward åt Scanair 1984–1986 Sales and Marketing Manager för Sunwing Hotels 1986–1987 Director of Passenger Service för Spanair, Spanien 1987–1989 Produktchef för Sunwing Hotels 1989–1992 Director of Business Development för SAS Leisure Group 1993–1995 VD för Vagabond Travel AB 1995–1996 Konsultarbete i Ryssland 1996–1997 Marknads- och försäljningschef för Express Resor AB 1997–1999 Hotelldirektör för Grand Hotel i Norrköping 2000–2002 VD för Destination Norrköping och Norrköpings Symfoniorkester cirka 10 mån VD för Goodjet AB 2002 2003 2003 2004 Egen verksamhet som konsult och chef för Turism & Konferens i Nyköping på deltid ca 5 mån Nordenchef för Ryanair Egen konsultverksamhet och under hösten VD för Travelstart 2007–2010 Sverigechef för Turkietresor AB 2010– 2010–2014 Startade ett antal företag och jobbade med föreläsningar 2014– Kommunalråd i Norrköpings kommun VD för Houseinthesun Scandinavia orna fattas det bara lite kunskaper i svenska. Jag har testat den här idén en gång förut, på 90-talet, att vi skulle försöka få nyanlända att komma i gång med svenskan direkt. De skulle plugga svenska på förmiddagarna och jobba med vad de kunde från sitt hemland på eftermiddagarna. Vi fick tydliga bevis på att det fungerade. Vi hade en bilmekaniker som arbetsgivaren tyckte var jätteduktig. Han kunde inte svenska, för han hade kommit från före detta Jugoslavien 14 dagar tidigare. Men han visste vad som var fel på Toyotan, för det hörde han på ljudet. En Toyota som det var fel på i Jugoslavien lät på samma sätt som här i Sverige.