AMES 1
KRÖNIKA Företag med innovativa lösningar för ett
ändrat beteende INNOVATIVA LÖSNINGAR ÄR OTROLIGT viktiga för att vi ska kunna göra omställningen till ett fossilfritt samhälle. Det är också vitalt för utvecklingen av näringslivet i Östergötland. Hur vi ökar innovationstakten inom miljöteknik är temat för årets Miljöteknikmingel den 26 januari (läs mer på eweek.nu). Missa inte det! För att uppnå fossilfrihet krävs att vi i snabb takt ställer om transporter till förnybara drivmedel. Men vi måste också minska bränsleåtgången – oavsett om vi kör på fossilt eller förnybart bränsle. Dagens bilar drar mindre bränsle än gårdagens, men även körbeteendet påverkar åtgången av drivmedel. Vissa saker styr jag själv som förare, hur mycket jag gasar och bromsar, vilken rutt jag väljer, etc. Olika trafiklösningar resulterar dessutom i mer eller mindre klimatsmart körande. Två företag i Linköping utvecklar lösningar som påverkar beteenden i trafiken – Edeva och Deviaq. Båda två är medlemmar i Cleantech Östergötland och båda har innovativa lösningar som minskar koldioxidutsläppen genom att påverka körbeteenden på ett positivt sätt. FÖR DEN SOM ÄR BEKANT med Linköpings vägar, så är nog Edevas Actibump rätt välkänt. Det är den där obehagliga falluckan som öppnas på Rydsvägen om man kör för fort. Numera finns den även på Djurgårdsgatan och KaserngatanVästra vägen. Syftet är att öka säkerheten dra ner hastigheten på prioriterade vägsträckor. Alternativet är att anlägga ett trafikgupp, men det är egentligen ingen lysande lösning eftersom det leder till inbromsningar och accelerationer, vilket leder till högre förbrukning av drivmedel, och därmed ökade koldioxidutsläpp. Ett dynamiskt farthinder som endast aktiveras när en trafikant kör för fort är bättre eftersom man kan upprätthålla jämnare och säker hastigheter. Förutom minskade koldioxidutsläpp ger också lägre hastighet i jämnare tempo fördelar som minskat buller och minskad olycksrisk. EDEVAS SYSTEM HAR FUNNITS på marknaden i drygt tre år och företaget är ensamma om konceptet. Man kan tycka att försäljningen borde ha exploderat med tanke på hur smart lösningen är. Edeva har dock erfarit samma problem utmaningar som andra som säljer nya typer av koncept – man måste inte bara marknadsföra sin produkt, utan även sälja in hela tänkesättet. Dessutom är den huvudsakliga målgruppen kommuner och Trafikverket - av förklarliga skäl inte de mest snabbfotade kunderna. Huruvida en kommun väljer att investera i lösningen är ofta personberoende. Tjänstemän i en Stockholmskommun var intresserade, men bestämde sig för att avvakta med argumentet: ”Installerar vi ett dynamiskt farthinder här så kommer alla vilja ha det, och det blir för dyrt”. Tack och lov resonerar inte alla så. Förutom Linköping har både Uppsala och Öresundsbron installerat smarta farthinder. Nu har Edeva fått en stor order från en kommun i södra Sverige, vilket är ett steg mot målet 8-10 installationer under 2016. För mig som bor i Kinda kommun vore drömscenariot att trafikverket skulle inse vilken lysande lösning detta vore för att skapa säkerhet och framkomlighet även i små orter som Kisafå ner hastigheten i Kisa. En och annan snabbkörande långtradare som kör genom Kisa på 34:an skulle nog få sig en rejäl överraskning! ETT ANNAT FÖRETAG SOM SATSAR på lösningar som aktivt påverkar förares beteenden är Deviaq. Deras fordonssystem hjälper kunden att dokumentera hela transportprocessen, dels för att skapa administrativa förbättringar, men också för att kunna dokumentera och påverka både vad gäller körsätt, ruttval, etc. Hittills har företaget sålt lösningen till ca 20 kommuner och andra offentliga aktörer. Under 2015 har Deviaq ingått ett samarbete med AVIS. Skatteverket är den första kunden som har valt att långtidshyra sina bilar från AVIS istället för att leasa dem. Det gäller ca 160 bilar där Skatteverket får ett totalt servicekoncept (de slipper hantera däckbyten, service, besiktning etc.) och möjlighet att variera antalet bilar efter faktiska behov. Med Deviaqs system får de en komplett kartläggning över hur bilarna körsanvänds. Man kan se svart på vitt hur väl transportbehovet matchar fordonsflottan, hur körbeteendet ser ut (t.ex. vem som gasar/ bromsar mycket i onödan) och val av rutter etc. vem som gasar/bromsar mycket i onödan, vem som väljer fel rutt etc. Kunskapen används för att ändra användarnas beteenden. Vet man hur och varför man bör ändra ett körbeteende, blir man mycket mer motiverad att göra det. SJÄLV FICK JAG EN TANKESTÄLLARE när jag pratade med Peter Gerhardsson på Deviaq. Om jag t.ex. ska köra till flera olika butiker så är det naturliga att först åka till det ställe som ligger närmast och avsluta med destinationen som ligger längst bort. Men det är fel val! Jag bör alltid välja att först köra till stället som ligger längst bort eftersom jag då varmkör bilen, vilket gör att den drar betydligt mindre drivmedel för hela resan. Detta är särskilt viktigt för en dieselbil. Och även om jag förstås kör min dieselbil på HVO – så måste jag ju hela tiden försöka göra av med så lite drivmedel som möjligt. Genom att samla in data om hur användare kör, så kan man påverka denna typ av beteenden. Dessutom ger den insamlade datan en god bild över vilken bil som är mest lämplig för olika användningsområden. Ordentlig dokumentation över hur en bilflotta används kan t.ex. ge bra input till vilken typ av elbil som kan funka i vilket sammanhang, och kan minska eventuell räckviddsångest hos organisationen när elbilar köps in! n MALIN FORSGREN Verksamhetsansvarig, Cleantech Östergötland Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter. 8