AMES 1
Deltagare i Kinda-Ydre Sparbanks utbildning i dig
ital bank för nybörjare på bankkontoret i Rimforsa. Från vänster: Britt-Marie Grönqvist, Axel Karlsson, Håkan Pettersson, Else-Marie Frisk, Irene Tidman, Veine Kederstedt, Marita Axelsson, Vajlis Freudenberg samt kursledaren Leif Ihreskog från banken. STORT INTRESSE BLAND SENIORER ATT BLI DIGITALA Digitaliseringen går inte att hejda, men det kan vara svårt att hoppa på tåget utan hjälp. Kinda-Ydre Sparbank har tagit initiativ till en unik samhällsinsats och har redan utbildat omkring 200 nybörjare i digital bank. Ett 15-tal kurstillfällen har genomförts och fler är på gång. – Den här satsningen har definitivt fallit väl ut. Vi vill väcka nyfikenhet och intresse. Vi vill hjälpa dem som är nybörjare att bli digitala bankanvändare, att känna sig bekväma med det här. Det är av omtanke vi gör detta, säger utbildningsledaren Leif Ihreskog. INTRESSET ÄR STORT för de kostnadsfria utbildningar som Kinda-Ydre Sparbank genomför i Kisa, Österbymo, Rimforsa och Horn, där den lokala banken har sina kontor. – Jag anmälde mig till kursen för att jag vill lära mig och få lite kunskap själv. Det gäller att hänga med i det här digitala. Man kan inte backa nu. Jag har varit insnöad för länge, säger 81-årige Håkan Pettersson, som deltog i tvåtimmars-passet på bankkontoret i Rimforsa. HALVT PÅ SKÄMT FRÅGAR Leif Ihreskog deltagarna, som sitter samlade i banklokalen: – Tror ni att vi kan stoppa digitaliseringen om vi går ut med plakat och protesterar? Nej, utvecklingen kan vi inte hindra. Vi behöver lära oss. Det här är framtiden. INLEDNINGSVIS BERÄTTAR deltagarna kort om vad de klarar av i dag och om sina mål och förväntningar. – Jag försöker lära mig betala räkningarna i Internetbanken, säger Irene Tidman. – Jag har inget BankID och betalar räkningarna med bankgiroblanketter. Och jag vill lära mig hur man swishar. Det är mycket på mobiltelefonen jag vill lära mig, säger Else-Marie Frisk. 90-ÅRIGE AXEL KARLSSON berättar att han fick en dator när han fyllde 80, och att han har döttrar som hjälper honom att använda både den och mobiltelefonen. – Är man okunnig har man ingen nytta av det digitala. Jag kom hit för att se vad det handlar om. Jag kan skicka ett SMS, men jag är osäker och får ringa och kolla om det kommit fram, säger Axel Karlsson och skrattar. Leif Ihreskog säger att många upplever det som lite otäckt med den digitala världen, och uppmanar deltagarna att våga och prova sig fram. HAN FÖRKLARAR att Internetbanken är hjärtat i alltihop. Koppla på Mobilt BankID, för att kunna legitimera dig och komma åt din personliga information från myndigheter och organisationer direkt från internet. Det ger möjlighet att exempelvis beställa sina receptbelagda mediciner. – Lägg dessutom till Swish och Mobilbanken, så har ni allt ni behöver som digitala bankanvändare. Då kan ni till exempel föra över pengar mellan konton och betala direkt från mobilen. Swish är en otroligt bra inkörsport till digitala banktjänster. FRÅGOR SOM STÄLLS handlar delvis om säkerhet, att man är lite orolig för att hantera pengar man inte har som kontanter. – Att man känner sig otrygg är en av de största anledningarna till att man inte använder digitala tjänster. Men jag skulle vara mycket mer osäker om jag stoppade ner mina räkningar i ett kuvert och postade i en låda… Med digitala banktjänster vet man exakt när räkningarna betalas. De här tjänsterna är säkra. Ni behöver inte vara oroliga, säger Leif. – Men var försiktig med dina säkerhetskoder. Logga aldrig in med ditt mobila BankID på uppmaning av någon annan. Faran är att ni skulle vara godtrogna och hjälpa en bedragare att komma åt era konton. Vi TEXT & FOTO: STEFAN HOLGERSSON på banken ringer ALDRIG upp och frågar efter dina personliga inloggningsuppgifter och koder. PÅ TAL OM KONTANTANVÄNDNING säger Leif att han inte kan komma på när han senast använde svenska mynt och sedlar. – I vårt land är vi långt gångna i digitaliseringen. Med Swish, kort och internettjänster kan vi betala nästan allting. Det gör det dessutom mindre riskfyllt att råka ut för otrevligheter jämfört med att ta ut kontanter. – Säkerheten är jätteviktig. Swish är en av de allra bästa digitala funktionerna, och dessutom säkrare än att använda kontanter. Men kolla noga på mobilens display att du känner igen namnet på den du ska skicka pengarna till innan du trycker på godkänn. LEIF IHRESKOG skickar med en avslutande hälsning till de seniora nybörjarna: – Ta gärna hjälp av barn och barnbarn, ”övningskör” med ungdomarna för att komma i gång ordentligt. Det här är en jättemöjlighet för er framåt. Nu blir ni digitala bankanvändare hela gänget! n Företagare! Söker du erfaren personal inom exempelvis ekonomi, administration, projektledning, IT, lager, transport och många fl er yrkesgrupper så kan våra veteraner rycka in på kort varsel oavsett om det är på heltid eller bara några timmar. Ni hyr bara för den tid ni behöver. Välkommen att kontakta oss. 22 linkoping@veterankraft.se tel: 013-344 06 00 norrkoping@veterankraft.se tel: 011-443 32 00