Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13 CHEFREDAKTÖR ANDERS NORDLUND E
n tidig morgon på väg tillbaka till hotellrummet efter frukosten öppnades hissdörrar na, utanför i korridoren stod två medelålders herrar från Mellansverige redo för da gens golfövningar. "Först eget spel, sedan ut till Barsebäck för att följa tävlingen där", hälsade den ene medan båda lite generat tummade på sina golfvagnar med tillhöran de bag. En liten skärva av den spegel som Volvo Scandinavian Masters varje år under en intensiv sommarvecka sprider över alla möjliga och omöjliga prång och lägen i Golfsverige. Två helt vanliga människor dragandes på var sin golfvagn och golfbag i en hotellkorridor i centrala Malmö. En symbolisk handling i vardagen över att Volvo Scandinavian Masters är en angelä genhet för hela Golfsverige. Tävlingen har blivit en samlingspunkt för landets golfentusiaster. Den är dessutom vårt skyltfönster mot den stora golfvärlden. Lars Thonning, VD för Scandinavian Masters AB som driver tävlingen, sitter på en av svensk golfsports viktigaste taburetter. Volvo Scandinavian Masters har både en samlande och pådrivande effekt på svensk golf. Det är en självklarhet att en aktad golfnation som Sverige ska ha ett evenemang av Volvo Scandinavian Masters klass. De senaste fem åren har tävlingen i snitt dragit 100 000 åskådare per tävling. Vi ska vara stolta och glada över att kunna visa upp ett sådant idrottsevenemang. I fjol gick tävlingen av olika orsaker två miljoner kronor i förlust. I år verkar Lars Thonning kunna glädja sig åt en liten vinst. Det talas om världstourer och att Volvo Scandinavian Masters måste vara med där. Myck et högt ställda krav och mål som aldrig kommer att kunna realiseras. Att kunna matcha de prissummor som erbjuds på USA-touren är helt orealistiskt Där är i år 25 miljoner kronor miniminivån i prispengar för en tourtävling, nästa år är det be stämt att den ska vara drygt 30 miljoner. Prispotten i årets Volvo Scandinavian Mas ters är drygt 13 miljoner kronor, målet för nästa år är 15 miljoner. Det handlar i stället om att vårda och utveckla tävlingen så att den vid sidan av Bri- tish Open blir den största i Europa. I årets startfält fanns 30 av de 40 bästa på Ryder Cup-rankingen. Saknades gjordes spetsen. Europeiska storheter som Lee Westwood, Darren Clark, José Maria Olazåbal och nya stjärnskottet Sergio Garcia svek täv lingsledningen. I framtiden måste dessa finna tävlingen så attraktiv att de kommer till start. Ett nytt speldatum är ett måste för att Volvo Scandinavian Masters ska bli mer lockande för spelarna. Men att ett bra speldatum kostar pengar i form av saftiga prispotter är en officiell hemlighet. Därför är det viktigt att svenskt näringsliv är villigt att kraftsamla kring vårt "flaggskepp". Volvo har tagit sitt ansvar och hittat en bra samarbetsmodell som också gagnat Volvos affärsverksamhet. Ett nytt treårigt kontrakt är klart med Volvo och målet för Lars Thonning måste nu bli att få med SAS på vagnen när deras treåriga engagemang i SAS Invitational går ut nästa år. Om de miljoner som SAS laddat in i sitt "business event" i framtiden i stället kan komma Scandinavian Masters till godo skulle tävlingen fördubbla sin attraktionskraft. En avsevärt större prispott och mer pengar till förnyelse av det sidoarrangemang som motiverar "inköp" av någon amerikansk megastjärna skulle inte enbart säkra utan även flytta fram tävlingens positioner. SAS marknadsdirektör Erik Strand har själv uttalat sig positivt om en sådan inrikt ning, förbehållet att tävlingen blir - som namnet indikerar - skandinavisk, då SAS ope rerar från alla skandinaviska länder. Ledningen för Scandinavian Masters AB har också startat en tankeprocess om tävling en ska rotera utanför Sveriges gränser. Så kanske det blir en gång i framtiden, men nog känns det ännu som om den är en svensk riksangelägenhet som ska permanentas på den av spe larna mycket uppskattade Barsebäckanläggningen så länge vi inte har fullgoda alternativ i Göteborgs- och Stockholmsregionen. "Det är en självklarhet att en aktad golfnation som Sverige ska ha ett evenemang av Volvo Scandinavian Masters klass. www.golf.se Svensk Golf 9 1999 13 Hela Sveriges angelägenhet nordlund
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156