Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135 insidan SVENSKA GOLFFÖRBUNDET
(SGF) är Golfsveriges högsta beslutande organ och är en sammanslutning av golfklubbar, som i sin tur organiserat sig i distrikts förbund. Det årliga förbundsmötet beslutar om verk samhetsinriktning och ekonomisk ram. Förbundsmötet beslutar också om den årsavgift, som klubbarna ska betala till SGF, som baseras på antal medlemmar i klubben. SGF är ett av de största specialförbunden i Riksidrottsförbundet med 453 000 medlemmar i 390 golfklubbar, organiserade i 21 golfdistriktsför bund. SGF arbetar på uppdrag av Golfsverige och ansvarar för goifidrottens utövande och utveckling i Sverige i enlighet med idrottens mål och inriktning. INSIDAN är SGF:s egna sidor, där informationen styrs utifrån de behov ledare och anställda i distrikt och golfklubbar har. 21 distriktskorrespondenter hjälper till att spegla vad som händer runt om i Golfsverige. INSIDAN INFORMATION FÖR GOLFSVERIGE 131 Nytt friskt blod 132 Island Games 135 Konfirmationsgolf i Dalarna Erbjuder golfen ett rimligt tävlingsutbud? LEDARE Har du tävlat något under säsongen? Kan ske i någon av de tävlingar som din eller annan klubb arrangerat, med sponsorstöd och möjlighet att kvala vidare till finalspel. SGF:s ambition är att skapa ett balanserat täv lingsprogram för alla kategorier spelare. Många tävlingar är så kallade scratchtävling ar, som spelas utan handicap. Vi vill också skapa trevliga tävlingar för de spelare som vill använda sin handicap. För att möjliggöra det krävs sponsorer. Skandia betalar en rejäl peng för att få rättigheten att namnge Skandiagolfen, likaså gör Telia, Pripps, Scandic Hotels och Svenska Spel. Karaktären på samtliga dessa tävlingar är att de vänder sig till handicapspelare. De inleds på klubbnivå för vidare avancemang till regionala finaler med avslutning i en final. Samtliga omnämnda tävlingar kan betraktas som förbundstävlingar som genom förs i ett tydligt samarbete med klubbar, distrikt och sponsorer. Men det finns fler aktörer! Många företag och organisationer vill mark nadsföra sig via golfen, genom omfattande klubb kval och storslagna finaler men inte under rubriken "förbundstävlingar". Frågan är: vill vi tillåta det? Ja, självklart vill vi att golfarna ska erbjudas ännu fler möjligheter att tävla om fina priser och finalspel i Sverige och utomlands. Men det finns anledning till viss kontroll och vi använder oss sedan två år av tre kontrollpunkter innan vi ger tillstånd till arrangören: Antal tävlingar: Vår policy är att vi ska tillåta seri ösa företag och organisationer att komma in på golf- Svenska Golfförbundet ADRESS Box 84. 182 11 Danderyd Besöksadress: Kevingestrand 20 TELEFON 08-622 15 00 kl 08.30-12.00. 13.00-16.00 TELEFAX 03755 84 39 - kansli 08-753 05 22 - ekonomi, idrott 08-753 30 75 - VD. marknad 08-622 15 51 - service EPOST info@sgf.golf.se INTERNET www.golf.se OMFÖRANDE Ulf Laurin. 08-587 898 93 (a) IDROTTSVERKSAMHET GENERALSEKRETERARE Bo Wickberg 08-622 15 12 Cecilia Årmann, GS-assistent 08-622 15 11 INFORMATION Thomas Björn, informationschef 08-622 15 30 Anders Janson, redaktör 08-622 15 64 Anders Råstock. dataansvarig 08-622 15 22 IDROTTSAVDELNING Mattias Sjögren, avdelningschef, bitr. generalsekreterare 08-622 15 15 Anna Brändström, assistent 08-622 15 16 Göran Hermes, spel och tävling 08-622 15 18 Marika Pellijeff. spel och tävling 08-622 15 19 Anna-Lena Vilo. landslagsadm. 08-622 15 65 Helena Brobeck. jun./handikapp. 08-622 15 07 Lennart Larsson, golfgymnasiet 0435-304 12 SERVICEAVDELNING Bo Ericsson, avdelningschef, bitr. generalsekreterare. 08-622 15 25 Maria Strandberg, banutv.chef 08-622 15 27 Lena Capotondi-Berggren, ass. 08-622 15 26 Anders Hammarström, fören.kons. 08-622 15 28 Ditte Jonsson, föreningsass. (vik.) 08-622 15 02 UTBILDNING Arne Deilert. utbildn.kons. 08-622 15 05 Johan Kannerberg, utbildn.kons. 08-622 15 23 Anita Wenngren. utbildningsass. 08-622 15 29 BANKONSULENTER Björn Israelsson 0650-105 50 Kjell Nilsson 042-831 56 Tomas Näselius 0152-109 51 Claes Persson 013-10 26 86 Kim Sintorn 0346-589 20 Tomas Spjuth 0470 610 24 Bengt Svärd 023-301 72 EKONOMIAVDELNING Anders Nyberg, controller 08-622 15 13 Birgitta Nordvall, kamrer 08-622 15 35 Susanna Nordgren, ekonomi 08-622 15 08 Eva Westman, ekonomi 08-622 15 36 VAKTMÄSTERI Hans Eriksson. 08-622 15 01 VÄXEL Linda Lindgren, (vikariat) 08-622 15 00 AFFÄRSUTVECKLING VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR Lars Granberg 08-622 15 10 MARKNAD/FÖRLAG Per Adler, marknadschef 08-622 15 31 Björn Andersson, grafisk chef 08-622 15 46 John Lindberg, projektledare 08-622 15 63 Eva Carneborn, VD-sekr. 08-622 15 32 IT-AVDELN1NG Ingrid Torines Brandt, IT-chef 08-622 15 62 Anita Ström-Nilsson, dataassistent 08-622 15 21 Torgny Börjeson, projekt 08-622 15 61 Ola Jönsson, IT-projektledare 08-622 15 52 Gunilla Veidemann, prenumeration 08-622 15 40 DOTTERBOLAG Svensk Golfweb AB Martin Söderberg, VD 08-622 15 66 Scandinavian Masters AB Lars Thonning, VD 08-622 15 93 Beth Engblom, projektledare 08-622 15 91 Kristina Rosén, ekonomi 08-622 15 92 Svenska Golfkanalen AB Hans Ahlstrand. VD 0705-84 44 28 Svenska Golftourerna AB Arne Andersson, VD 08-622 15 83 Claes Grönberg, TD-chef 08-622 15 82 Ulrika Jorsell, touradministr. (vik.) 08-622 15 81 Svensk Golf 9 1999 129 marknaden och att klubbarna får välja vilka tävlingar de vill arrangera. Tävlings- och amatörbestämmelser: Vårt tävlingskansli granskar samtliga tävlingar som är rikstäckande. Här finns krav från internationellt håll som begränsar exempel vis finalspel utomlands. Kommersiell marknadsföring eller välgörenhet: Ett företag som vill profilera sin produkt eller sina tjänster ska betala för det, på samma sätt som om de väljer mediareklam eller andra kanaler. De ovan nämnda företagen betalar rättighetspengar, som kommer golfen till del. Det tycker vi att andra intressenter också ska göra. Detta inbringar cirka 600 000 kronor årligen, pengar som slussas direkt till juniorsatsningar, banutvecklingsprojekt etcetera. Men framförallt ger det golfen en kontroll över sin egen vara. De flesta företag, som under de senaste två åren har sökt tillstånd ställer upp på systemet, med några få undantag. En företagare har vänt sig till svenska Golf Digest för att få tröst av den annars så kloke chefredaktören Mårten Nihlén. Han ond gör sig nu i sitt senaste nummer (5/99) över SGF:s "politruk"-fasoner. Temat känns igen från förra årets debatt kring SAS Invitational, då Mår ten ansåg att SGF skulle låta bli att lägga sin näsa i blöt. För mig är det självklart att Svenska Golf förbundet ska upprätta sunda regelverk och att vi dessutom, på golfklubbarnas uppdrag, ska bevaka golfens utveckling! Vad tycker Du? Mattias Sjögren Idrottschef Svenska Golfförbundet e-post: mattias.sjogren@sgf.golf.se
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156