Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38 10 SÄTT ATT SNOKA Drömmer du om at
t starta eget? Eller har du redan ett eget företag? Då kan du bli medlem i Unionen Egenföretagare. Unionen Egenföretagare är en särskild del av Unionen och gör det möjligt även för dig som driver eget att vara fackligt ansluten. Unionen Egenföretagare erbjuder ett brett utbud av tjänster som är skräddarsydda för dig som driver eget. Samtidigt behåller du alla förmåner som du har som medlem i Unionen idag t ex karriärtjänsterna och inkomstförsäkringen. Om du fortfarande är anställd finns också möjlighet att kunna vara kvar i klubben på arbetsplatsen. Det här ingår i medlemskapet: Inkomstförsäkring Rådgivning Handbok för småföretagare Webbguiden Tidningen Driva Eget Nyhetsbrevet Bra Affärer Seminarier Företagsupplysning Affärscoachning Nätverk för egenföretagare Rabatter och förmåner Läs mer om Unionen Egenföretagare på unionen.se/egenforetagare. Vill du bli medlem? Ring Unionens medlemsregister på 0771-743 743. ● Google: Sökmotorn framför andra. Skriv in hela namnet inom citationstecken, då får du exakt det namnet. Lätt att hitta rätt om personen har ett unikt namn, svårare med Åke Svensson förstås. Här kan vad som helst finnas: bilder från kräftskivan, medlemskap i hundklubben, citat ur tidningsintervjuer. ● Facebook: Den som ansluter sig till det sociala mediet ”Fejjan” blir automatiskt en offentlig person. Långt ifrån alla tänker på att begränsa sin synlighet. Du kanske kan se vilka ”vänner” din chef har, eventuell hobby vilken sorts humor han eller hon har. ● Google+: En uppstickare, konkurrent till Facebook. ● Myspace: En äldre social tjänst som är mest inriktad på musik. ● Twitter. Kanske skriver den du undersöker en mikrodagbok på max 140 tecken per inlägg. Kan säga mycket om vad personen tycker och vilka andra twittrare som han eller hon intresserar sig för. ● Rats It: Skvallertjänst som genast ger adress, civilstånd, ålder, eventuella bolagsengagemang, uppdrag i registrerade styrelser, mm. Om du betalar en femtiolapp så får du fram hela personnumret, bedömning av kreditvärdighet, betalningsanmärkningar med mera. Den berörda får veta att någon frågat. ● Eniro och Hitta: Telefonkataloger på nätet där man kan hitta en persons olika telefonnummer och adresser, även till sommarstugan eller egna firman. Uppgifterna kan ibland vara hopblandade, tyvärr. ● Linkedin: Ett världsomspännande professionellt register dit användarna själva anslutit sig. Ett Facebook för proffs, om man så vill. Här kan man se någons affärskontakter om man ansluter sig, vilket är gratis. Och eventuellt utbildning, cv och annat. ● Birthday: Födelsedag, ålder, adress och karta, och om det är ett flerfamiljshus kan man även se vilka andra som bor i samma port. ➼ – Det är inte bara en teknisk skillnad, det innebär en annan syn på privatliv. I den analoga tiden är allt hemligt tills jag gör det offentligt. I den digitala är allt offentligt tills jag gör det hemligt. Det har aldrig varit så lätt att få insyn i andras liv. Över fyra miljoner svenskar är med i Facebook. Där är offentlighet grundläge. Den som vill dölja saker måste aktivt stänga av de delarna. Alla gör inte det. Annika Nordlander är vd på Dfind IT, ett dotterföretag till Proffice som rekryterar just it-folk. Där skannar man av jobbnätverket Linkedin för att hitta kompetenta personer att förmedla för anställning eller uthyrning. Och man använder Google och Facebook för att undersöka deras karaktärer. Och även Twitter ibland. – Vi försöker ta reda på så mycket som möjligt både om våra kunder och våra kandidater. Vi vill vara pålästa inför möten med kandidaterna, då är det viktigt hur de profilerar sig på de sociala medierna, säger hon. Dfind IT vill inte hitta rasistiska åsikter eller kvinnofientliga skämt. Men ”Stureplansbilder” med skumpa och glada människor kan snarast ses som merit om man till exempel söker en utåtriktad säljare, menar Annika Nordlander. Något råd till nätmedborgare? – Det bästa och enklaste är att skilja på sin privata och yrkesmässiga image på nätet. 38 KOLLEGA 06-11
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68