Advokaten 1
Nyheter Kritik mot förslag om skattebrottsbekämpn
ing Skatteverkets förslag till lagändringar för att underlätta myndighetens brottsbekämpning kan hota den personliga integriteten och får därför kritik av Datainspektionen. Skatteverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda vilka lagändringar som behövs för att ”underlätta ett modernt och effektivt brottsbekämpande arbete”. Datainspektionen har granskat Skatteverkets förslag och riktar kritik mot det, främst för att det inte innehåller en tillräckligt grundlig analys som motiverar de föreslagna lagändringarna. Ny lag föreslås om Bestämmelserna om straff för penningtvätt placeras i en särskild lag tillsammans med bestämmelser om penningbeslag och förverkande av egendom som varit föremål för penningtvätt. Det skriver regeringen i remissen som överlämnades till Lagrådet den 10 januari. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2014 och innehåller flera nyheter: l Nytt brott – penningtvättsbrott. Genom den nya brottsrubriceringen blir det tydligt att penningtvätt är ett brott och bestämmelserna har också gjorts lättare att tillämpa. l ”Självtvätt” blir brottsligt. Integritetsskyddsombuden ska tillvarata enskildas integritet när Försvarsunderrättelsedomstolen prövar önskemål om signalspaning, som Regeringskansliet framställer genom FRA. Regeringen följer inte lagen Regeringen följer inte lagen om försvarsunderrättelsedomstol, påtalar Advokatsamfundet i en skarpt formulerad skrivelse till regeringen. Samfundet konstaterar att regeringen har underlåtit att förordna det föreskrivna antalet integritetsskyddsombud. Tre ombud saknas, sedan tidigare förordnanden löpte ut den 1 december 2013 – trots att Advokatsamfundet och Domarnämnden har nominerat sex personer. De advokater som Advokatsamfundet har föreslagit har inte blivit utsedda. I stället har de integritetsskyddsombud som tidigare var förordnade fått förfrågan direkt från kanslichefen på Försvarsunderrättelsedomstolen om de står till förfogande för att utses på nytt. Försvarsdepartementet har meddelat att det inte går att lämna besked om när regeringen kommer att fatta beslut. 8 Även den som tvättar vinster från sin egen brottslighet, till exempel vinning från knarkhandel eller rån, ska, till skillnad från i dag, kunna dömas för penningtvättsbrott. l Nytt straffansvar för penningtvättsbrott i näringsverksamhet. Bestämmelsen avser att träffa affärsmän som låter sin verksamhet användas för åtgärder som kan misstänkas vara penningtvätt. l Kopplingen till det brott som gett vinsten breddas. Det kommer vara tillräckligt att brottsvinsten kommer från ”brott eller brottslig verksamhet” snarare än från ett specifikt angivet brott för att dömas för Den nya lagen om penningtvätt innehåller en rad nyheter. penningtvättsbrott. Det innebär att åklagarens bevisföring underlättas och att fler penningtvättare kan lagföras och dömas till ansvar. l Ökade möjligheter att förverka egendom som varit föremål för penningtvätt. Enligt nuvarande reglering kan egendom som har varit föremål för penninghäleri bara förverkas hos den som begått det brott som gett en brottsvinst, till exempel den som sålt narkotika eller rånat en bank. Genom den nya lagen blir det möjligt att förverka tvättad egendom även hos penningtvättaren även om egendomen inte kan anses tillhöra penningtvättaren utan den som begått förbrottet. l Nya möjligheter att säkra ”FRA-domstolen sprider Det skriver Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg den 13 december i en replik på en debattartikel på SvD Brännpunkt av Försvarsunderrättelsedomstolens ordförande Runar Viksten om signalspaningslagstiftningen. Anne Ramberg skriver bland annat att hennes besök hos Försvarsunderrättelsedomstolen inte har lugnat henne i frågan om signalspaning. Hon påminner om att FRA – trots att det tidigare har förnekats – överlämnar obearbetade trafikdata Advokaten Nr 1 • 2014 FOTO TT, MICKE LUNDSTRÖM