KIA STORY 1
K 12 KIASTORY 1/2014 ia Soul har sedan debuten fö
r några år sedan väckt känslor – antingen fnyser man eller så faller man platt för den lite fyrkantiga och udda bilen. Personligen älskar jag bilar som står ut från mängden och det har Soul alltid gjort. När andra motorjournalister kallat den ”trist transportbil” har jag utgjutit mig om hur rolig och annorlunda den känns och hur glad man blir när man ser den stå vid en trottoarkant och vänta på en. OK, den kanske inte är vacker, men den har en väldigt stark personlighet. Efter att Kia visat upp konceptbilen Trackster på en bilmässa för något år sen har jag med spänning väntat på att få se just de där tuffa detaljerna i en verklig version av en ny Soul. Och visst, en hel del från den fina konceptbilen har fått fäste i den nya generationen av Soul. Den har en längre hjulbas, är bredare och lite kortare och de där baklyktorna som ser ut som bumeranger är bara så ljuvliga. Tyvärr har den inte Tracksters 250 hästar starka turbomotor under huven, men den 1,6 liter stora direktinsprutade motorn som sätter fart på 132 hästkrafter i nya Soulen är inte fy skam – den gör ett gott jobb på vägen. Den har ett styvare chassi än den gamla bilen och MacPherson-fjädringen ger en mjuk stötdämpning när jag är ute och kör på tjälskadade småvägar i Uppland. Kia Soul är en praktisk, prisvärd och välutrustad trotjänare som gör precis det jobb som ägaren kräver. Skillnaden mot den tidigare generationen är framförallt att den nya Soulen är så bekväm i interiören med komfortabla och sköna skinnsäten, ratt i läder, god sikt åt alla håll, panoramaglastak och en liten lagom dos av suv-känsla. Utrustningsmässigt är nya Soul precis som de andra kompisarna i Kiastallet pepprad med godsaker. Förarstolen kan regleras elektriskt i sex olika inställningar och svankstödet anpassas efter olika ryggar – vilket gör att man oavsett längd och vikt kan hitta den perfekta körpositionen. Det finns eluppvärmd ratt, parkeringssensor med backkamera, 18-tumsfälgar i lättmetall, farthållare, färddator med touchskärm, bluetooth och anslutning för iphone och ipod. Stolarna både fram och bak kan värmas upp under kalla vinterdagar. För den som precis som jag plockar med sig en massa attiraljer till körningen känns det bra att veta att det finns gott om förvaringsfack – det kylda handsfacket för att hålla vattenflaskorna kalla är en personlig favorit. Sköna skinnsäten, ratt i läder och överskådlig instrumentbräda.