KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS ELEKTRONIK I NYA BILAR DRAR M
YCKET BRÄNSLE VI BILÄGARE HAR testat ett antal nya bilar för att se hur bränsleförbrukningen skiljer sig mellan tillverkarnas siffror och verkligheten. Tidningen konstaterar att skillnaden har ökat de senaste åren. I genomsnitt låg skillnaden på knappt 4 procent år 2000, i fjol var skillnaden 28 procent. Som Kia Story tidigare Gunnar Persson. berättat gör bilföretagen sina tester enligt EU:s körcykel som är ett standardiserat test som alla modeller ska gå igenom. Det för att kunna jämföra olika bilmodeller med varandra. Testerna genomförs i laboratorium, i låg toppfart och i långsam acceleration. Dessutom ger det bränsle som används vid testerna lägre förbrukning än det som vi kan tanka på vanliga mackar. – Problemet med EU:s testmetoder är att de inte motsvarar verkliga förhållanden, till exempel är varken lyktor eller annan utrustning i gång när mätningarna görs. Därför är EU-testet på väg att göras om och ett skarpt förslag väntas ligga klart i oktober nästa år, säger Gunnar Persson, Kia Motors Swedens tekniker. Varför har skillnaden mellan den officiella förbrukningen och den verkliga ökat så mycket? – Det beror på att dagens bilar innehåller så mycket mer elektronik än bilarna hade för 12-13 år sedan. I dag finns mellan tio och 20 datorkretsar i en ny bil som drar energi. Dessutom är alla bilar nuförtiden utrustade med luftkonditionering, något som tidigare mest fanns på på större och dyrare bilar. 16 KIASTORY 1/2014 Till detta kommer sådant som vi själva ansluter till bilen, som mobiler, surf plattor och datorer, säger Gunnar Persson, Använder man bilens extrautrustning och luftkonditionering kan förbrukningen öka 10-15 procent. Skillnaden mellan testvärden och vardaglig körning har också uppmärksammats av Konsumentverket. I skriften ”Nybilsguiden” från 2012 konstaterar Konsumentverket: ” När förhållandena är annorlunda än testsituationens kommer du förmodligen att få en högre genomsnittsförbrukning och mer utsläpp än de officiella värdena. Den faktiska skillnaden mellan testvärden och värden vid vardaglig körning kan vara upp till 30 procent. Läs mer i ”Nybilsguiden Om bränsleförbrukning och vår miljö, 2012”. Du hittar den på Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se MIA TIPSAR OM MAT FÖR LATA DAGAR MATSKRIBENTEN MIA GAHNE kommer nu med sin första egna kokbok Sommarlätt med recept för långa lata dagar. Varför blev det just sommarmat? – Jag ville göra en kokbok om det jag gillar. Och jag gillar sommaren, Det är lite mer lustfyllt att laga mat när man är ledig. Men det ska vara enkla recept med få ingredienser så det inte tar för mycket tid. Är det något recept som du känner lite extra för? – Det ska vara mina ansjovissnurror då med västerbotten och dill. De kom till samma dag som vi skulle ta bilderna till boken. Jag och min väninna ville ha något salt så jag slängde ihop något enkelt. De blev så goda så jag packade ner dem i korgen och tog med till fotograferingen. Vad blir nästa projekt? – Nu gör jag en kokbok med Jill Johnson från hennes tid i Nashville. Namn: Mia Gahne. Ålder: 48 år. Familj: Sambo och två vuxna barn. Bor: New York, Stockholm och Skåne. På sidan 40, där hittar du tre recept ur boken Sommarlätt. DET HÄR PÅVERKAR DIN BRÄNSLEFÖRBRUKNING Takbox, luftkonditionering, elektronisk utrustning som mobil, läsplatta, dator och andra produkter som du ansluter till bilens usb-uttag, stolsvärme, rattvärme, vinterdäck, utomhustemperaturen – ju kallare desto högre förbrukning. Och inte minst, din egen körstil, med ecodriving kan du spara 10-20 procent bränsle. TÄVLA & VINN KOKBOKEN SOMMARLÄTT! KIA STORY HAR två exemplar av Mia Gahnes kokbok Sommarlätt att lotta ut. Om du vill vara med i tävlingen så svara på frågan: Mia Gahne har gjort flera kokböcker tillsammans med en känd svensk. Vem? 1. Börje Salming. X. Plura. 2. Ebba von Sydow. Mejla ditt svar till kia@spoon.se senast den 5 maj.