KIA STORY 1
Säkerhetsbältet och krockkudden är två viktiga sk
äl till att antalet trafikdöda i Sverige numera ligger på rekordlåga nivåer. TEXT PER WESTERGÅRD FOTO ISTOCKPHOTO.COM PÅ 1960-TALET VAR antalet trafikdöda i absoluta tal som allra högst i Sverige, 1964 omkom 1 313 personer och 1965 var antalet lika många. I fjol dödades 264 personer på de svenska vägarna och av dem färdades drygt hälften i bil. Och då finns det dubbelt så många bilar nu jämfört med på 60-talet. Den viktigaste förklaringen till att trafikdöden minskar är att dagens bilar är ett under av säkerhet jämfört med gårdagens. Två stora landvinningar är säkerhetsbältet och krockkudden. Säkerhetsbältet är en enkel men genial uppfinning och blev obligatoriskt i framsätet enligt lag 1975. Medan krockkudden, som introducerades på 1970-talet, bygger på mer komplicerad teknik. Trots det var den från början inte särskilt sofistikerad. – Krockade bilen löste den ut med full kraft, oavsett om den behövdes eller inte. Vilket resulterade i en del onödiga skador, säger Gunnar Persson, tekniker på Kia Motors Sweden. I dag har bilarna säkerhetssystem som klarar av att bedöma vilken åtgärd som är bäst lämpad för att skydda dem som färdas i bilen. – Bilbältet och krockkudden fungerar som ett team med målet att få personen som ska fångas upp att landa så mjukt som möjligt. Kombinationen bälte och kudde är ett måste, utan bälte försvinner hela poängen. Faktum är att det är extra farligt att åka obältad i en bil med krockkuddar, fortsätter han. FÖR ATT KUNNA hantera så många olika typer av olyckor som möjligt har antalet krockkuddar blivit allt fler i moderna bilar. Alla Kiamodeller har i dag förar- och passagerarkrockkuddar, vilka ger ett effektivt skydd vid kollisioner, sidokrockkuddar och krockgardiner som skyddar när kraften kommer från sidan. Några modeller har dessutom speciella krockkuddar som skyddar ben och knän. Vilken kudde som aktiveras beror helt på vilken typ av kollision som bilen utsätts för. – Det kan till och med vara så att ingen av krockkuddarna löser ut vid en kollision – utan att det för den skull är något fel på krockkuddarna. Det beror på att bilens dator gör bedömningen att krockkudden kommer att göra mer skada än nytta om den löser ut. Den kollisionstyp som är enklast att hantera för säkerhetssystemet är frontalkrocken. Om den kraft som träffar bilen är tillräckligt stor aktiveras krockkudden. Lite mer komplicerat blir det om bilen blir påkörd från sidan. Ibland behöver krockkudden aktiveras snabbare eftersom passageraren som ska skyddas sitter närmare bilens sida. Andra gånger behöver den aktiveras senare för att skydda passageraren om bilen till exempel börjar rulla runt. Dessutom kan sidokrockkudden ibland vara uppblåst under längre tid, ofta flera sekunder, jämfört med krockkudden som är placerad framför föraren. FÖR ATT BILENS krockkuddar ska fungera optimalt finns det några saker du bör tänka på. Det som i princip alla redan känner till är att man aldrig ska montera bilbarnstolar bakvänt i framsätet. – Vad däremot inte alla tänker på är att det också kan gå riktigt illa om en vuxen person som sitter i passagerarsätet lägger upp sina fötter på instrumentbrädan, säger Gunnar Persson. Man vill knappt tänka på vad som händer när en krockkudde i hög fart skjuter benen bakåt samtidigt som kroppen lika snabbt trycks framåt. Krockkuddar är i dag en mogen teknik som sannolikt kommer att förfinas ytterligare. Nästa stora steg för att öka säkerheten i och omkring bilen är att skapa system som kan ta över när föraren gör ett misstag. Första steget är antisladdsystemet men räkna med att det kommer fler. Kanske kan tekniken bidra till att vi en dag når målet att ingen ska behöva förolyckas på de svenska vägarna. OLIKA KROCKKUDDAR För att kunna hantera så många olika typer av olyckor som möjligt har antalet krockkuddar blivit allt fler i moderna bilar. ALLA NYA KIABILAR har ett flertal olika krockkuddar, till exempel är lilla Kia Picanto utrustad med sju strategiskt utplacerade kuddar i kupén. Ingen har mindre än fem. Dessa kan delas in i tre olika grupper, var och en med unika egenskaper och funktioner. Dessa är: Förar- och passagerarkrockkuddar En modern krockkudde som, om den används i kombination med bälte och bältessträckare, minskar risken för svåra skador med 60-70 procent för föraren och 55-60 procent för framsätespassageraren. Sidokrockgardiner och sidokrockkuddar Sidokrockgardinen fälls ned från taket och ska uppblåst täcka den större delen av bilens sidorutor, oftast även baksätets sidorutor. Minskar risken att skadas med upp till 45 procent. Knäkrockkudde En knäkrockkudde är en avlång airbag som sitter framför förare och framsätespassagerare. Skyddar knän, lårben och höfter. KIASTORY 1/2014 25