KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS AROS AUTO I VÄSTERÅS BYGGER U
T LIKA SOM BÄR! Aros Auto i Västerås, som har varit återförsäljare för Kia sedan 2003, bygger ut med cirka 1 200 kvadratmeter. – Vi behöver helt enkelt mer plats för våra bilar, säger Bengt Egnesund, företagets vd. Den nya lokalen ska användas för begagnade bilar. Den befintliga lokalen kommer uteslutande användas som showroom för nya modeller. – Våra kunder ska bara behöva ett ställe att vända sig till vad det än gäller deras bil, tillägger han. Invigningen av de nya lokalerna beräknas till april/maj. HEDIN BIL VÄXLAR UPP Det händer mycket nu. I januari förvärvade Hedin Bil hela Svenska Bils verksamhet i Stockholm med anläggningar i Akalla, Segeltorp och Östermalm i centrala Stockholm. Företaget bygger dessutom nya anläggningar i Jönköping och Ängelholm – och gör omfattande renoveringar i Värnamo och Helsingborg. Familjeföretaget Hedin bil startade i Borås 1985 av Anders och hans far Ingemar. I dag finns Hedin bil på 29 platser och har cirka 1 000 anställda. SKF NY STORLEVERANTÖR TILL KIA SKF har tecknat ett mångmiljonavtal med Hyundai Motors, företaget bakom både Kia och Hyundai. Avtalet är värt 370 miljoner kronor och gäller lagerenheter för MacPhersonupphängning till Kias och Hyundais bilmodeller cee´d, Forte, Soul, i30, Sonata, K5, i40,Grandeur, K7, Santa Fe och Sorento. Avtalet gäller under dessa modellers hela livslängd. 44 KIASTORY 1/2014 BMW:s nya 2-serie Active Tourer har fått kommentarer i bilforum på internet. Inte i första hand om bilnyheten i sig utan att modellen har väl många likheter med Kia Carens. Sveriges mest uppskattade Kiaverkstad Spånga Bil & Motor är Sveriges mest uppskattade Kiaverkstad. Det visar en kundundersökning som Kia Motors har genomfört. Text: Per Westergård FÖR ATT utveckla sina auktoriserade verkstäder gör Kia regelbundna kundundersökningar. Under 2013 har cirka 20 000 Kiaägare delat med sig av sina synpunkter och erfarenheter. – Vi går regelbundet igenom resultaten för att hitta goda idéer som sedan kan spridas till Kias nätverk. Vi gör också verkstäderna uppmärksamma på det som är mindre bra och hur de kan rätta till bristerna. Målet är att alla kunder ska känna att de får en bättre service än de förväntat sig, säger Mikael Blomqvist, teamledare för Kias regionala servicemarknadschefer. BÄST AV ALLA verkstäder i årets kundundersökning blev Spånga Bil & Motor. Inte en enda kund hade något att klaga på i fråga om service och bemötande. Joze Mulej. – Vår styrka är att vi har en personlig relation till våra kunder, säger Joze Mulej, mekaniker och delägare av Spånga Bil & Motor. Vår filosofi är att kunderna alltid ska få den information de vill ha och behöver. Om en kund mer i detalj vill veta vad som ska göras med bilen är det servicerådgivarens uppgift att hjälpa till och behövs det förklarar vi funktionen för varje del i bilen. Tanken är att nöjda kunder kommer tillbaka. – Det har visat sig stämma, fortsätter Joze Mulej. – aMånga av våra kunder har varit oss trogna sedan vi tog över verkstaden 1991. Det om något måste vara ett tecken på att de uppskattar det vi gör, även om vi själva inte riktigt kan sätta fingret exakt på vad det är. LÄS KIA STORY DIGITALT DU OCKSÅ! Du vet väl att du kan läsa Kia Story i din dator eller din läsplatta. Då får du inte bara allt material som finns i papperstidningen utan också extra material i form av filmer, bilder, länkar till bakgrundsmaterial. – Vi ser med glädje att antalet nedladdningar ökar från nummer till nummer. Kia Story 2/13 har haft cirka 4 700 unika besök, säger Cecilia Gustafsson, pressoch kommunikationschef för Kia Motors Sweden. Du laddar ner den digitala versionen av tidningen på: www.kia.com/se/omkia/kia-story