KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS GRATTIS ELWY SVENSSON SOM VUN
NIT EN KIA PICANTO I MHF:S TÄVLING Hur känns det? – Det är ofattbart! Jag trodde inte att det var sant, det tror jag knappt än, eftersom jag aldrig har tur annars. Vad gick tävlingen ut på? – Bilen lottades ut bland de MHF-medlemmar som betalade in sin medlemsavgift före årsskiftet, men det hade jag ingen tanke på när jag betalade. Vad hade du för bil före vinsten? – Renault Mégane. Vart går premiärturen? – Hem! Jag kör mellan 1 000 och 1 500 mil om året – till affären och besöker barnbarn. Med den nya bilen blir det kanske mer kört i sommar. Namn: Elwy Svensson. Ålder: 79 år. Familj: Två barn och fem barnbarn. Bor: Liared. BILEN VARNAR FÖR DÖDA VINKELN KIA CEE’D GT TILL SVERIGE FÖRRA ÅRET PROVKÖRDE Kia Story den nya prestandamodellen pro_ cee’d GT med gott betyg. Nu kommer ”vanliga” femdörrars cee’d också i GT-version. Precis som pro_cee’d GT kommer den sportiga cee´d GT att ha en toppfart på 230 kilometer i timmen och 204 hästkrafter i den turboladdade motorn. Under huven sitter den nya MÅNGA STRUNTAR I STOPPSKYLTEN ATT LÅTA BILEN rulla förbi stoppskylten är en trafikförseelse som kan straffas med indraget körkort och höga böter vet de flesta. Trots det visar en undersökning från Motormännen att var tredje trafikant struntar i lagen. Enligt undersökningen, som bygger på 4 672 observationer i 14 kommuner, struntade 33 procent av alla privattrafikanter i att stanna. Motsvarande andel bland yrkestrafikanter var 31 procent. Kvinnor är mer laglydiga än män, visar undersökningen. Men även mc-förare är mer benägna än andra trafikanter att stå stilla ett ögonblick innan de passerar en stoppskylt. 46 KIASTORY 1/2014 versionen av 1,6 liters GDI-turbomotorn med twinscroll-teknik, där både effekten och vridmomentet förbättrats väsentligt. Förutom en mer än 50-procentig ökning av antalet hästkrafter så har vridmomentet förbättrats med 61 procent till 265 Newtonmeter – jämfört med den vanliga GDI-motorn. NYA KIA SORENTO Executive+ har radarsensorer i backspeglarna som gör att bilen ”ser” allt som händer i den döda vinkel som finns snett bakom fordonet. Dyker det upp något där tänds en varningssymbol i sidospegeln. – Förhoppningen är att tekniken ska bidra till att olyckor i samband med filbyte blir färre. En olyckstyp som är vanlig och som på motorvägar kan vara mycket allvarliga, säger Andreas Rehnberg, produktchef på Kia Motors Sweden. I framtiden kan vi räkna med att tekniken blir mer eller mindre standard på nya bilar. NYA REGLER FÖR MOBIL I BIL FRÅN DEN 1 december 2013 gäller nya regler för hur vi får använda mobilen i bilen. Det är inte förbjudet men heller inte helt tillåtet. Enligt lagtexten kan man som bilförare använda telefonen så länge man har full uppmärksamhet på trafiken. Däremot får man inte göra något som påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt. Det handlar inte bara om att du inte bör skicka sms under körning, du får inte heller böja dig fram för att plocka upp telefonen om den har ramlat ner på golvet eller söka efter favoritlåten på exempelvis Spotify. FOTO TOMMY HVITFELDT