Katalog GRÖN 2022 1
Checklista – Newbody Family för dig som är säljar
e. Som säljare får du tillgång till en egen beställningssida. För att du skall få alla förutsättningar att lyckas med din försäljning och bidra till att gruppen når sitt mål sammanfattar vi här hur du genomför registrering och beställning till din administratör. Kataloger delas ut av er administratör. Lycka till! Det viktigaste av allt: 1. Registrera dig För att komma igång med försäljningen och komma åt din personliga beställningssida behöver du registrera dig i systemet. Detta görs i två enkla steg: 1. Fyll i dina uppgifter • Gruppens administratör bjuder in dig som säljare genom att lägga upp en registreringslänk på er lagsida, hemsida, Facebookgrupp eller skickar dig ett mail. Klicka på länken för att registrera dig! • Fyll i dina uppgifter. • Välj lösenord och bekräfta det. • Klicka därefter på Registrera. 2. Godkänn Samtyckesvillkoren • Kryssa i att du godkänner våra Samtyckesvillkor som handlar om hur dina personuppgifter sparas i vårt system. • Klicka på Skicka. 2. Dela shop För att verkligen få fart på försäljningen rekommenderar vi er att dela webbshoppen med vänner och bekanta. Detta kan du göra på flera olika sätt under Dela shop. Här kan även dina kunder välja direktköp mot ev fraktavgift. I er personliga webbshop finns det även extra produkter med ett begränsat antal, som inte finns i er katalog. (Lägg därför in dessa beställningar löpande.) 1. Via mail eller sms • Kopiera länken och skicka den via mail, SMS eller på annat sätt, till dina kontakter. 2. Via Facebook • Du kan nå ut till alla dina Facebook-kontakter genom att klicka på Facebooksymbolen och dela din webbshop. 3. Via Messenger • Klicka på Messengersymbolen och välj vilka Facebook-kontakter som skall få ett personligt meddelande med länk till din webbshop. • Sen är det bara att skicka iväg meddelandet. 4. Säljblad med QR-kod • Klicka på Skriv ut QR-kod. Skriv ut säljbladet med QR-koden. Den går direkt till din webbshop. • Lägg bladet i katalogen, så kan dina kunder enkelt skanna QR-koden och beställa direkt från din personliga webbshop. 5. Personlig säljarkod på katalog • På katalogens framsida kan du skriva in din personliga säljar kod (6 bokstäver), denna hittar du under ”Dela shop” på din sida. Dina kunder kan då scanna QR-koden med mobilkameran och knappa in dessa bokstäver för att komma till just din Webbshop! Viktigt! Om det blir fel: Byten och reklamationer gör kunden själv, helt kostnadsfritt, på www.newbodyfamily.com Retur och Ångerköp: sköter gruppens administratör. Ta emot kundens retur och kontakta gruppens administratör. 3. Lägg in beställningar • Klicka på sortiment/beställ. • Klicka på Ny kund eller befintlig kund i rullistan. • Du lägger upp en ny kund genom att fylla i hens uppgifter. Om du fyller i kundens mailadress kommer kunden få en orderbekräftelse via mail, dessutom blir det enkelt att kontakta kunden nästa gång ni startar en försäljning. Välj befintlig kund i rullistan om personen handlat av dig förut. • Välj vilka produkter kunden vill ha genom att ange antal. • Du kan enkelt söka bland våra produkter (artikelnummer eller namn). • Välj Leveranssätt. 4. Hantera beställningar Klicka på Se beställningar där kan du se alla dina kunder, både de som du lagt in och de som handlat själva i webbshopen. Ändra beställning • Klicka på Se beställningar. • För att ändra en beställning – klicka på kundens namn. • Kundens beställning blir då synlig, klicka sedan på Redigera/Lägg till. • Du kan här ändra antal inlagda produkter. • Spara dina ändringar genom att klicka på Spara ändringar. Ta bort beställning • För att ta bort en beställning – klicka på kundens namn. • Klicka sedan på papperskorgen för att ta bort hela beställningen. Kontrollera dina beställningar • Klicka på Se beställnningar. • Välj önskad beställning (pågående beställning, slutbeställning eller kompletteringsbeställning). 5. Klarmarkera din beställning När försäljningsperioden är slut är det dags att klarmarkera din beställning. • Klicka på Se beställningar. • Klicka på Klarmarkera. • Bekräfta genom att klicka på Ja. • Om du har klarmarkerat och behöver öppna din beställning igen, kontakta er administratör. SPARA – hjälper dig genom försäljningen!