ÅRSREDOVISNING 2017 1
OMVÄRLD & MARKNAD 5 procent ökade luftrumsrörelse
rna med i Sverige 2017. 2020–2024, finns det krav från flygbolagen på ytterligare kostnadssänkningar om cirka 30 procent i Europa. Flygtrafikledningstjänstleverantörerna står för den största andelen av undervägsavgiften, det vill säga den avgift som tas ut av flygbolagen när de trafikerar ett luftrum. Det finns risk för att en alltför kraftig styrning på kostnader kan påverka måluppfyllelsen för kapaciteten och därmed leveransen. LFVs uppfattning är att prestationsmålen bör balanseras och att prestationsLFV ÅRSREDOVISNING 2017 styrningen ses över och utvecklas mot en modell som baseras på nationella förutsättningar fastslagna genom externa revisioner eller granskningar av flygtrafiktjänstleverantörernas effektivitet och i samverkan med flygbolagen. Det säkerhetspolitiska läget Försvarsmakten har under senare år omfördelat sina resurser och insatser från ett fokus på fredsbevarande aktiviteter utomlands till ett mer nationellt fokus. För LFV innebär det att Försvarsmakten önskar fler reservofficerare på de flygplatser vi verkar på. Beredskapsfrågor och civilt försvar har ökat i omfattning och LFV deltar i översynen av totalförsvaret. I årets regleringsbrev har LFV fått ett uppdrag att se över resurser och kompetenser samt utrustning för att uppnå de nya krav som ställs. TRENDER SOM PÅVERKAR FLYGET OCH LUFTRUMMETS UTVECKLING DE KOMMANDE FEM ÅREN • Måttlig trafikutveckling i Europa • Större flygplan och fler direktlinjer • Stark tillväxt i Mellanöstern och Asien • Fortsatt lågt oljepris • Fortsatt prestationsstyrning från EU genom SES-lagstiftningen (RP3 2020–2024) • Teknikutveckling, automatisering och digitalisering • Ökade krav och regleringar från omvärlden (EU/EASA/ICAO) • Flygets miljöpåverkan • Ökande samhällskrav på infrastrukturens tillförlitlighet • Ökad konkurrens på flygrelaterade tjänster • Cybersecurity • Antalet drönare • Det säkerhetspolitiska läget 11