ÅRSREDOVISNING 2017 1
INNOVATION SAMARBETEN UTVECKLAR FRAMTIDENS LUFTRU
M LFV bedriver forskning och innovation utifrån ett antal strategiska utvecklingsområden som utgår från samhällets, kundernas och LFVs framtida utmaningar. Målet är att utveckla nya koncept och lösningar som ökar säkerhet, effektivitet, kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet. Exempel på aktuella forskningsområden är flygsäkerhet, optimering av utnyttjande av luftrum samt människans roll och prestation. Det kan också handla om nya former för samspelet mellan människa och automation samt integrering av obemannat flyg i luftrummet. Ett forskningsområde som har ökat med anledning av ny teknik och ökad digitalisering är att ta fram och utveckla mallar och metoder för riskanalys och säkerhetsbevisning. Samarbetet inom transportsektorn ökar. LFVs samarbete med Sjöfartsverket och Trafikverket har stärkts under året. Digitalisering banar vägen för automation Flygtrafikledning på distans har blivit praktisk verklighet och flygledningen för Örnsköldsvik Airport och Sundsvall Timrå Airport sköts nu från LFVs kontrollcentral i Sundsvall. Erfarenheterna är mycket positiva. Det finns ett stort flygsäkerhetsvärde i 22 att all information spelas in och lagras och är tillgänglig för analys. Digitalisering möjliggör också för en route att utvecklas. Det kan till exempel handla om flexibilitet mellan Stockholm och Malmö eller inom COOPANS-samarbetet. Också för flygledarna är det viktigt att förstå automationens möjligheter och begränsningar. Automationsnivå kräver ny kompetens. Att stärka utbildning av operatörer är en viktig fråga som hanteras i projektet RESKILL för både flygtrafikledning och sjöfart. Algoritmer och artificiell intelligens (AI) är nödvändiga komponenter för att analysera de stora datamängder som en digitaliserad flygtrafiktjänst ger upphov till. Det blir särskilt viktigt att information delas mellan aktörer för att tillsammans kunna prestera bättre. Förstärkt verklighet (Augumented Reality) studeras i en förstudie för att undersöka teknikens nytta och värde för flygtrafikledning, utbildning och övervakning. LFV deltar också i Safeclouds, ett EU-projekt som syftar till att skapa bättre förståelse för trafikledarnas situation och analysera de enorma datamängder som loggas för att hitta mönster och på förhand kunna identifiera situationer som kan leda till kritiska incidenter. Den forskning som LFV bedriver tillsammans med partners har fått stor nationell och internationell uppmärksamhet. Det gäller inte minst flygtrafikledning på distans. Luftrummet är en begränsad resurs Antalet aktörer som vill använda luftrummet ökar. För många tjänster som exempelvis övervakning och datainsamling för olika ändamål är tillgången till luftrummet en avgörande faktor. LFV arbetar för att ge aktörerna den bästa möjliga tillgången till luftrummet. Vi driver forskningsprojekt tillsammans med Linköpings Universitet för luftrumsoptimeLFV ÅRSREDOVISNING 2017