ÅRSREDOVISNING 2017 1
OPTIMERAD UPPDELNING AV LUFTRUMMET Leo Sedov, dok
torand vid Linköpings Den forskning som LFV bedriver tillsammans med partners har fått stor nationell och internationell uppmärksamhet. Det gäller inte minst flygtrafikledning på distans. ring; bland annat modelleras och demonstreras obemannat flyg i realistisk stadsmiljö genom interaktiv 3D-visualisering. Genom ett nära samarbete mellan berörda aktörer och användande av ny teknik kan fler få tillträde till luftrummet på ett säkert och hållbart sätt. SWEAO (Swedish Enroute Airspace Optimisation) är ett projekt som med hjälp av modellering tar fram ett verktyg för att utvärdera hur en optimal fördelning av det övre luftrummet skulle se ut. LFV ÅRSREDOVISNING 2017 Kompetenser och bemanning KODIC, Kompetens, kapacitet och optimering i digital flygledningscentral, är ett samarbetsprojekt med Linköpings Universitet. Den första delen avslutades i februari 2017 och handlade om hur trafiken kan fördelas mellan operatörer beroende på bland annat trafikflöden, arbetslagstiftning och arbetsbelastning. LFV satsar resurser på att öka förståelsen för hur nya krav i en digitaliserad och mer automatiserad miljö påverkar individen och gruppens prestation. Utmaningarna är transportslagsövergripande och med en bred medverkan från nationella aktörer och Trafikverket. Samarbeten och strategiska partners Under 2017 bedrevs ett tjugotal projekt och fyra förstudier tillsammans med seniora forskare och doktorander. Vi samarbetar bland annat med Linköpings universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Lunds universitet, KTH, SMHI, Vinnova, SAAB, Eurocontrol och Innaxis. Forskningsarbetet bedrivs också inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, SESAR. Trafikverket, Vinnova och Horizon 2020, EUs ramprogram för forskning och innovation, är de stora finansiärerna av LFVs forskning. universitet, belönades med 2017 års ”LFVs innovationsstipendium” för arbetet med att ta fram metodik och verktyg för att optimera sektorisering, det vill säga uppdelning, i det svenska luftrummet. Arbetet genomfördes som en förstudie i samverkan med Trafikverket. ”Det är ett komplext arbete med att designa luftrum.” ”Jag har genom en matematisk modellering tagit fram förslag på sektoriseringar av luftrummet. Dessa sektoriseringar måste sedan prövas med operativa experter. De möten vi har haft har gett mig insikter om att det är ett komplext arbete med att designa luftrum och att mer arbete behöver göras”, säger Leo Sedov. ”Det är viktigt att titta på hur akademin kan stödja, i det här fallet luftrumsdesign, med att ta fram verktyg för att snabbt kunna utvärdera och se effekten av olika sektoriseringar. Förändringar av luftrum tar tid. Därför är ett långsiktigt samarbete med akademin en förutsättning och framgångsfaktor”, säger Ulf Thibblin, teknisk direktör LFV. Leo Sedov kommer att använda stipendiet till att besöka konferenser för att lära sig mer om flygtrafikledning. 23