ÅRSREDOVISNING 2017 1
LFV GÖR SVERIGE MER TILLGÄNGLIGT MED DIGITALISERI
NG Digitaliseringen av flygtrafikledning pågår nu och den pågår över hela världen. Med digitalisering av flygtrafikledningen i allmänhet och flygtrafikledning på distans i synnerhet bidrar LFV till ett mer tillgängligt Sverige. Det ligger också i linje med regeringens digitaliseringsstrategi. I april 2016 tecknade LFV och Swedavia ett intentionsavtal om att utreda förutsättningarna för flygtrafikledning på distans, RTS, vid några av Swedavias flygplatser. Efter ett och ett halvt års utredande teckandes i november 2017 det avtal som innebär att LFV och Swedavia etablerar RTS vid fyra av Swedavias flygplatser – Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Varför satsar då LFV på flygtrafikledning på distans? LFV är ett affärsverk och en myndighet som lyder under Näringsdepartementet. I regeringens förordning med instruktion för LFV beskrivs vår huvuduppgift ”att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart.” Instruktionen uppdrar även åt LFV att svara för forskning och innovation som motiveras av myndighetens uppgifter. LFV ska också bidra till att det övergripande transportpolitiska målet om att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet nås. Därutöver har Riksdagen beslutat om ett funktionsmål, tillgänglighet och ett hänsynsmål – säkerhet, miljö och hälsa. Till detta kan vi addera EUs långtgående krav på effektivisering av unionens flygtrafiktjänstleverantörer, kundernas krav på smarta och effektiva lösningar och den digitalisering som pågår i hela samhället. Vad vi än gör som medborgare i Sverige i dag – som kollektivtrafikresenärer, sjukvårdskonsumenter, TV-tittare eller bankkunder – så påverkas vi av och kommer i kontakt med digitaliseringen. Det är mot den bakgrunden LFVs satsning på flygtrafikledning på distans ska ses. LFV har utvecklat det operativa konceptet för detta under drygt tio års tid, allt sedan idéen föddes i mitten av förra decenniet. När Transportstyrelsen gav LFV det operativa godkännandet för fjärrstyrning av Örnsköldsvik Airport i oktober 2014 och vi i april 2015 invigde kontrollcentralen i Sundsvall var det ett kvitto på att det är en teknik och ett flygsäkert operativt koncept som fungerar och som vi snart har tre års erfarenhet av. I slutet av december anslöts också Sundsvall Timrå Airport till centralen. Flygtrafikledning på distans är en teknikutveckling som både har bejakats av EU och stöttats av EU-medel för forskning och som nyfiket har följts av en hel flygvärld. Tusentals besökare, både svenska och utländska, till Sundsvall har kommit för att se, lära och fundera på hur tekniken kan tillämpas på bästa sätt i hemlandet. Sverige har ett försprång men vi är långt ifrån ensamma; Norge, Tyskland, Italien, USA och Australien är bara några av de länder som utvecklar sina egna varianter av flygtrafikledning på distans. Om Örnsköldsvik och Sundsvall är flygtrafikledning på distans för mindre flygplatser skalar vi nu upp det till en större och starkt kunddriven produkt för att möta kraven som nämns ovan. Eftersom flygtrafiktjänst är en stor kostnadspost för flygplatser och med den rationalisering och effektivisering som digitaliseringen ger ökar LFV möjligheterna för ett tillgängligare Sverige. LFV ÅRSREDOVISNING 2017