ÅRSREDOVISNING 2017 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE som grund för vidare utvär
dering och åtgärder. LFVs mål att under en löpande femårsperiod minska den egna energianvändningen med 10 procent, med en årlig minskning om 2 procent. Minskningen ligger för året på cirka -5 (-2,6) procent. Minskningen beror till största del på att LFV inte längre hyr den lokal där verksamheten tidigare haft ett tryckeri. De åtgärder som genomförs för att minska LFVs utsläpp från den egna verksamheten räcker inte för att uppnå klimatneutralitet. Därför köper LFV in certifikat från projekt som syftar till utsläppsreduktioner i utvecklingsländer och som även bidrar till social och ekonomisk utveckling. Certifikat köps in motsvarande samma mängd utsläpp som LFVs verksamheter genererar. Fjärrstyrd flygtrafikledning LFV och SAAB har sedan 2006 bedrivit ett utvecklingssamarbete rörande fjärrstyrd flygtrafikledning vid flygplatser, Remote Tower Services (RTS). SAAB har levererat teknisk utrustning och LFV har utvecklat den operativa metodiken samt även bidragit i produktutvecklingen. LFV driftsatte i april 2015 den första fjärrstyrda flygtrafikledningen i världen via LFVs central i Sundsvall. RTS har fått stor internationell uppmärksamhet och intresset för digitala lösningar är mycket stort. Sedan driftsättningen bedrivs flygtrafikledningen vid Örnsköldsvik Airport på distans från RTC i Sundsvall. Från november 2016 hanteras också trafikledningen vid Sundsvall Timrå Airport från centralen i Sundsvall. Även Linköping City Airport har ingått avtal om fjärrstyrd flygtrafikledning med en planerad driftsättning under våren 2018. Det har tagit längre tid än förväntat att komma till full operativ drift, bland annat på grund av tidsåtgången för att säkerställa de mycket högt ställda flygsäkerhetskraven samt certifieringsprocessen hos Transportstyrelsen. I RTC i Sundsvall finns efter utökningar av lokalerna som genomförts under 2016/2017 plats att expandera tjänsten till fler flygplatser i framtiden. Parallellt med driften fortgår tillsammans med SAAB utvecklingen av så kallad multipel mode, det vill säga att en flygledare parallellt ska kunna svara för flygtrafikledningen vid flera flygplatser. I november tecknade LFV ett avtal med Swedavia AB om att etablera fjärrstyrd flygtrafikledning på Kiruna, Umeå, Åre Östersund och Malmö flygplatser. Avtalet 38 innebär att LFV uppför en central för fjärrstyrd flygtrafikledning på Stockholm Arlanda, i anslutning till den befintliga kontrollcentralen för trafik i det övre luftrummet. Lokaliseringen innebär för LFV samordningsfördelar med befintliga verksamheter. Placeringen är också kopplad till Swedavias operativa center på Stockholm Arlanda. LFV investerar även i teknisk utrustning för fjärrstyrd flygtrafikledning i centralen och på flygplatserna. Övergången till fjärrstyrd flygtrafikledning för de aktuella flygplatserna sker successivt och de operativa verksamheterna flyttas över med början 2019. Inför avtalstecknandet har LFV och Swedavia under drygt ett års tid gemensamt validerat förutsättningarna. Avtalet är ett viktigt steg i såväl LFVs som Swedavias digitalisering och effektivisering av flygtrafiktjänsten i Sverige. Swedavia är LFVs största flygplatskund och att stödja utvecklingen av Swedavias förmåga är prioriterat för LFV. Försvarsmakten har också lämnat sitt samtycke till en överföring till fjärrstyrd flygtrafikledning vid de aktuella flygplatserna. I september 2016 startade LFVs och SAABs gemensamma bolag SAAB Digital Air Traffic Solutions AB sin verksamhet. Bolagets uppdrag är att marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning. Ett aktivt marknadsarbete har bedrivits och bolaget erbjuder Digital Tower Solutions, olika tjänster och produkter för digitalisering och fjärrstyrd flygtrafiktjänst. Produktportföljen omfattar teknik och tjänster såväl för små och medelstora flygplatser som stora och komplexa flygplatser med flera banor och ett stort antal rörelser. I bolaget finns kunnande kring certifieringsfrågor och operativ drift som flygtrafiktjänstleverantör, ANSP (Air Navigation Service Provider), vilket innebär att tjänster inom detta område också erbjuds. Ett arbete pågår i bolaget med certifiering hos Transportstyrelsen för att erhålla eget godkännande och certifikat för operativ drift genom RTS på svenska flygplatser. Forskning och innovation Forskning och innovation sker i egen regi, men också inom ramen för flera olika samarbeten. LFV samarbetar främst med Linköpings universitet, men även med Chalmers, Lunds universitet, KTH och SMHI. Under 2017 bedrevs ett tjugotal projekt och fyra förstudier tillsammans med seniora forskare och doktorander. LFV har även samarbeten med Vinnova, Saab, Eurocontrol och Innaxis. Trafikverkets FOI portfölj 9-Luftfart och Horizon 2020, EUs ramprogram för forskning och innovation, är de stora finansiärerna av LFVs forskning. Arbetet drivs utifrån ett antal strategiska utvecklingsområden med målet att utveckla nya koncept och lösningar som ökar säkerhet, effektivitet, kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet. Utöver forskning och innovation bedrivs också ett kontinuerligt arbete för att utveckla, ta fram och implementera nya lösningar, ny teknik och nya produkter. Under de senaste åren har LFV fokuserat på det stora europeiska programmet för Single European Sky ATM Research, SESAR och utvecklingsprogrammet SESAR 2020 tillsammans med COOPANS. Stort fokus riktas på forskning som stödjer ny teknik inom fjärrstyrd flygtrafikledning, digitalisering samt ökad robusthet i infrastruktur. LFV genomför projekt inom bland annat automation och fjärrstyrda lösningar samt SWIM (System Wide Information Management) där LFV är världsledande. Integration av människa och system är fortsatt ett centralt område då effekten av ny teknik och automation är helt beroende av människans prestation; att människan kan övervaka, agera, och fatta beslut. Forskning för att ta fram och utveckla metoder för riskanalys och säkerhetsbevisning med anledning av ny teknik och digitalisering har ökat i omfattning under 2017. En tydlig trend mot transportslagsövergripande samarbeten är utvecklande för LFV. Samarbetet med Sjöfartsverket och Trafikverket har stärkts under 2017. En stor del av den forskning som genomförts går vidare till Deployment Manager, som är det program som styr sekvens och tidsplan för hur Europa ska implementera de tekniska lösningarna. Medarbetare Antalet årsarbetare har minskat jämfört med föregående år och uppgår till 973 (983). Även antalet anställda har minskat de senaste åren, och uppgår vid årets slut till 1 125 (1 143). Sjukfrånvaron uppgick för 2017 till 3,00 procent (2,71). LFV bedriver fortlöpande såväl ett förebyggande arbete som olika åtgärder och aktiviteter för att minimera LFV ÅRSREDOVISNING 2017