Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | RESA Nya resecentra planeras längs
nya Ostlänken Tyst och avgasfri körning Under hösten sätts åtta laddhybridbussar i reguljär trafi k i Stockholm. Bussarna är utrustade med en elmotor och ett batteripaket som snabbladdas vid ändhållplatserna. Laddningen tar bara några minuter och bussen kan sedan köra sju av linjens drygt åtta kilometer tyst och helt avgasfritt på el. Under två år Tryggyggtt i i afi ken kommer bussarna att testköras på SLs linje 73 mellan Ropsten och Tomteboda/Karolinska. Testet i Stockholm är en del av EU-projektet ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), med över 40 deltagande företag och organisationer. Bakom fältprovet i Stockholm står SL, Volvo Bussar och Vattenfall. ZeEUS syftar framför allt till att testa och utvärdera hur eldriven busstrafi k i städerna kan bidra till att minska luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. Utöver Stockholm medverkar ytterligare sju euro peiska städer, bland annat London, Barcelona och Bonn. Ostlänken är en 15 mil lång dubbelspårig järnväg för snabbtåg som planeras mellan Järna och Linköping, med stationer vid Vagnhärad, Nyköping, Skavsta fl ygplats, Norrköping och Linköping. Bygget av Ostlänken planeras kunna börja 2017 och vara färdigt senast 2028. I Linköping och Norrköping planeras nya resecentrum öster om dagens stationer. Vid Skavsta fl ygplats kommer stationen att byggas på gångavstånd från terminalen. I Vagnhärad planeras ett resecentrum med två plattformar på sidospår på båda sidor om huvudbanan. I Nyköping planeras för ett nytt resecentrum som ska stärka kollektivtrafi ken genom att koppla ihop olika trafi kslag och göra det enkelt att byta mellan buss, tåg, cykel och andra färdmedel. Ostlänken får en rakare sträckning än den befi ntliga järnvägen mellan Östergötland och Stockholm via Sörmlandskusten och tanken är att höghastig hets tåg som kör i uppemot 320 km/h ska trafi kera sträckan. Den nya järnvägen kommer att göra det möjligt att resa från Stockholm till Linköping på en timme eller till Nyköping på trekvart. trafi ke n med SL med SLss Trygygghetsscenttran rall ghet - Trots 2,7 miljoner påstigningar om dagen ringer färre än 150 resenärer SLs trygghetstelefon. Och det handlar sällan om bråk och hotfulla situationer. — Mest handlar det om tiggare, musikanter eller berusade som somnat på perrongen, säger Kent Martin på Trygghetscentralen. Text Patric Elmén Foto Kent Martin Det har gått sju år sedan SLs Trygghetscentral blev spindeln i nätet för allt som rör tryggheten i Storstockholms kollektivtrafi k. Numera arbetar 13 heltidsanställda och 10 deltidsanställda operatörer i tremannaskift för att hålla koll på kollektivtrafi kens 4 500 kameror på länets 100 tunnelbanestationer och på 39 pendeltågstationer. Dygnet runt, året runt. Utöver det sitter det 18 000 kameror i SLs fordon som dokumenterar de senaste 72 timmarnas händelser innan de raderas. Det är till trygghetscentralen resenärerna kommer då de ringer SLs trygghetstelefon, 020-120 25 25. 12 020-120 25 25 — Trygghetsnumret är en av satsningarna vi genomfört för att göra kollektivtrafi ken tryggare. Det fi nns också trygghetsvärdar och ordningsvakter som rör sig i trafi ken, säger Kent Martin. En normalhelg jobbar 90 ordningsvakter i tvåmannapatruller. — Vår målsättning är att ha en patrull på plats inom 10 minuter efter att en resenär ringt till trygghetstelefonen. Det lyckas vi oftast med. Satsningarna har gett resultat. Undersökningar visar att framför allt kvinnor känner sig tryggare med värdar och vakter ute i trafi ken. Således har också andelen kvinnor som reser ensamma på kvällar och helger ökat de senaste åren. — Vi har nått ut med att vi fi nns! Allra senast i en kampanj i länets högstadie- och gymnasieskolor tillsammans med Rädda Barnen, säger Kent Martin. Trygghetscentralens telefonnummer är gratis och bemannat dygnet runt, året runt. Exempel på när du ska ringa: bråkar med dig eller någon annan resenär. exempelvis bli rånad. vandaliserar. Är situationen allvarlig eller livshotande — ring 112. I dag skyltas trygghetsnumret 020-120 25 25 väl synligt i samtliga bussar och på pendeltågen. — Nu tar vi itu med övriga trafi kslag. Framöver ska trygghetsnumret också fi nnas på alla accesskort. T y s t o c h s k n ö t !